Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

HITcomet of the Year - for Telenor

Mål

Gjennom jubileumsgaven til skolen ønsker Telenor å bidra til å forbedre elevenes digitale ferdigheter, og til at de lærer mer bevisst bruk av IKT både på skolen og i fritiden. HITcomet, der elevene lærer nettvett gjennom arbeid med musikk og design, sendt til alle landets ungdomsskoler.

Beskrivelse

HITcomet er et spill der du lager musikk, CD-cover, video og presentasjon og lærer samtidig om nettvett. Programmet utfordrer elevene til å starte et virtuelt band og delta i Telenors "HITcomet of the Year"-konkurranse. For å starte spillet, må læreren melde klassen på konkurransen via www.HITcomet.no. Klassen deles i grupper som jobber på hver sin PC (hvis man ikke melder seg på, kan man også spille en enklere variant av fra en CD-ROM). Gruppene kan i spillet velge mellom 3 sjangre: pop, rock og hip-hop. Alle i gruppen har en individuell rolle i bandet, og i tillegg til musikere skal de være managere, designere, webredaktører m.m. Slik kan oppgaver i programmet adresseres individuelt, og alle i gruppen aktiviseres.

Under programmets gang samler gruppen poeng. De får flere poeng om de gjennomfører oppgaver riktig og blir trukket for poeng hvis de gjør feil. I tillegg fungerer også poeng som en type "valuta" og de kan bruke poeng for å kjøpe ting i programmet (f.eks. anti-virusprogram).

I tillegg til selve spillet er det utviklet en lærerveiledning med forslag til pedagogisk opplegg som læreren kan gjennomføre utenfor den digitale arenaen. Hensikten er å skape diskusjoner og rom for refleksjon i klassen som gruppe.

En begrepshåndbok er tilgjengelig som oppslagsverk og faktabase når elevene trenger hjelp til å løse problemstillingene de møter i spillet. Elevene skal gjennom seks moduler med forskjellige oppgaver; starte band, lage musikk, lage CD-cover/logo, lage musikkvideo, lage nettside og til slutt presentere prosjektet for hele klassen. Den gruppen som har flest poeng når spillet er ferdig (uavhengig av sjanger), vinner og får delta i Telenors "HITcomet of the Year"-konkurranse og får publisert klassens bidrag på www.HITcomet.no.

Underveis i jobbingen med bandet må elevene ta stilling til IKT-relaterte dilemmaer og får direkte respons på de valgene de har gjort. Slik lærer de noe om fornuftig IKT-bruk.

Gjennom egne erfaringer skal elevene oppleve dimensjoner rundt de seks IKT-temaene Telenor ønsker å belyse (Internett som kilde for skolearbeid, publisering, sikkerhet, chatting, opphavsrett og mobbing). Går elevene i "fella", får de konkret respons på det. Hele tiden vil responsene få konsekvenser for poengsummen.

Utfordringene elevene møter, gir dem erfaringer/kjennskap til grunnleggende IKT og etiske problemstillinger ved bruk av teknologi. De vil også oppleve bruk av IKT som spennende, kreativt og skapende dersom det brukes i en positiv setting.

Andre involverte

Prosjektleder
Rolf Risnes

Kreativ ansvarlig
Lars-Petter Windelstad Kjos

Manus og konsept
Gøran Joryd
Lars-Petter Windelstad Kjos
Rolf Risnes
Anne Lise Botner-By
Thomas Kjos

Produsent
Annette Høeg-Mikkelsen

Programmeringsansvarlig Flash
Nils E. Grande

Flashutviklere
Wegard Alm
Bård Hole Standal
Odin Hole Standal
Nicolay Bergløff
Ronny Boyesen

Systemutviklere
Christian de Courcy
Jan Gustav Schaaning
Annette Høeg-Mikkelsen

Multimediadesign
Lars-Petter Garen

Illustratør
Torfinn Offernes

Fotografi
Matti Bernitz
Lars-Petter Windelstad Kjos

Video
Anders Winlund
Flott Altså Studio

Musikkansvarlig
Marius Rypdal (DJ Mud)

Musikere
MC Skranglebein
MC Nils med Skills

Vokal
MC Skranglebein
MC Nils med Skills
Andreas Olaus Harstad

Tale
NSI-lydstudio

Programleder
Trine / Folk og Film

Modeller MMS/Video og foto
Josefine Sandersen
Ragnhild
Oistein Skeie

HOVEDSAMARBEIDSPARTNERE: Expology AS og Telenor Bedrift AS

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012