Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Fårikålkampanje september

Mål

Målet med aktiviteten var å skape oppmerksomhet rundt Norges nasjonalrett, fårikål mot en yngre målgruppe.

Beskrivelse

Apt utviklet et konsept for Opplysningskontoret for kjøtt, der sauen "Bloggulf" var hovedpersonen. Internett var hovedkanal i kampanjen.

Ulf har som eneste ambisjon å bli fårikål. Mens de fleste sauer ser for seg en fremtidig tilværelse som bunader, eksotisk ullundertøy eller varme sokker, har BloggUlf hele livet bare drømt om en ting: å bli fårikål.

På bloggen hans, www.bloggulf.no, kunne man følge med på alle halsbrekkende stunts som Ulf fant på.

Stuntene Ulf foretok seg ble markedsført som "redaksjonelle" saker i annonser på nettstedene.

Effekt

Første uken var unike besøkende på siden var 35 000.

"Fårikål" ble mest søkte ord på matprat.no i september (dog hjulpet av Fårikålfilm på TV og generell sesongfokus, men dette har ikke skjedd tidligere år).
I tillegg til bannere ble mye trafikk til bloggen generert gjennom redaksjonell omtale av de ulike sakene på blant annet NA24, "Staten bak sauemishandling", på TV2 frokost-TV og i ulike blogger hvor Bloggulf ble omtalt.

Andre involverte

Idé, konsept, design, film, flash mm.: Magnus Cederholm, André Elvan og Anders Aakre.
Programmering: Anders Stalheim Øfsdahl
Konsulent: Øivind Lindøe
Tekst: Bjørnar Buxrud
Prosjektleder: Yvonne Jacobsen

Ansvarlige hos Opplysningskontoret for kjøtt:
Elin Skeie, leder for interaktive kanaler
Hanne Fraser, markedskoordinator

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012