Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Rottenetter

Mål

Skape en kampanje som engasjerer målgruppen
Skape oppmerksomhet rundt filmen og dens tematikk
Provosere og skape debatt
Skape et underholdsningsprodukt med egenverdi
Få folk til å gå på kino for å se filmen

Beskrivelse

"Vil du selge sjela di du for 250.000 kroner? Eller vil du velge det gode og gi bort 250.000 kroner til et samfunnsnyttig formål? I Rottenetter-spillet kan du selv velge side ? men det blir uansett en
kamp ? en kamp mellom det gode og det grådige!"

Slik møtte spillerne universet i Rottenetter.no. Rottenetter.no er en interaktiv konkurranse til filmen med samme navn (premiere 4. september
2009). Filmen Rottenetter er produsert av Paradox, og distribueres av Nordisk Film.

Spillet er i sjangeren ARG, Alternate Reality Game, men med en rekke optimaliseringer. For eksempel kunne alle kunne logge seg på spillet gjennom sin eksisterende Facebook-konto via Facebook-connect. Dette ga oss også mulighet til å ha en higscore-liste over dine venner, og ikke minst poste beskjeder direkte på veggen til spillere når de hadde løst et oppdrag.

Man spilte gjennom å løse oppgaver man fikk av sjefen sin. Alle oppgaver ble løst ved å taste inn en kode. Koder var lett å kjenne igjen, da de alltid bestod av et dollartegn, 6 tall eller bokstaver, og et hjerte til
slutt. Når du tastet inn riktig kode fik du en videorespons av sjefen din. Noen koder tok deg videre inn for å løse neste oppgave, mens andre koder ga bonuspoeng.

Du fant koder på sider som facebook, twitter, myspace, linkedin, google earth, filmplakater og mange mange flere steder. Det ble gitt totalt 100 oppgaver i spillet. Et eksempel på en oppgave: Det første du får beskjed om å gjøre er å finne den stjålne laptopen til sjefen. Etter litt søking vil du finne ut at den er til salgs på Finn, som er et norsk nettsted for kjøp og salg. Kontaker du selgeren får du en mail tilbake som sier at laptopen ikke er til salgs likevel, for den inneholder for mye spennende informasjon. Du får samtidig en kode som du bruker for å løse oppgaven.

Gjennom spillet måtte du google, chatte, maile, ringe, lete, og ikke minst tenke, for å komme deg videre. Deler av spillet ble foregikk dessuten ute i den virkelige verden og spillets karakterer besøkte en rekke norske byer fra Bergen til Oslo. Flere koder ble funnet ved å spille brukte GPS tracking av biler og fant skjulte minnepinner på en rekke steder i Norge.

Dette skapte et stort engasjement blandt brukerne, og den aller største kilden til spredning var den sosiale. Tradisjonell annonsering stod for ca 5% av antall unike besøkende inn på siden. Brukerne opprettet flere
grupper på Facebook, og den største gruppen hadde 950 medlemmer. Egne forumer ble opprettet av brukerne, og hint og løsningsforslag ble
diskutert i stort omfang. Spillet begynte å leve sitt eget liv. Se tall lengre nede.

*"? Spillet har skapt utrolig mye interesse og engasjement rundt filmen, sier produsent Stein Kvae. ? Spillet har tatt spillerne med inn i filmens univers og har gitt dem mulighet til å bli kjent med filmen før
den er på kino. Vi håpet på mellom 5000 og 10.000 spillere, men dette har tatt helt av. Spillet har spredd seg raskt gjennom sosiale nettsider som Facebook og Twitter, samt fått mye oppmerksomhet i blogger, sier
Kvae (kilde: pressemelding fra Kulturmeglerne).

Effekt

63 279 unike besøkende på rottenetter.no

16 286 spillere

1,6 millioner sidevisninger internt i spilluniverset

Konverteringsrate på 26%

Over 90 000 unike besøkende på eksterne elementer i spillet (annonser på Finn, QXL, ol)

Over 15 000 meldinger (poster) på eksterne og interne kilder (Facebook, Nettby, forumer, blogger)

31 293 visninger på de ulike videoene på You Tube

Over 9 000 venner på Facebook (personer fra filmen, gruppemedlemmer og virtuelle karakterer)

Over 3 000 meldinger på Twitter (Rottenetter og Sagen Finans)

378 kilder som genererte trafikk inn til www.rottenetter.no

Gjennomsnittelig besøkstid på nettsiden: 17 min og 34 sekunder og gjennomsnittlig effektiv spilltid 32 min

30% kvinner og 70% menn som har spilt

?Rottenetter? var det nest mest populære Twitter-ordet i Norge 27. august

Andre involverte

Prosjektleder og rådgiver: Rolf Risnes

Overordna ide og konsept: Lars-Petter Kjos, Are Sundnes, Rolf Risnes

Detaljert konsept: Are Sundnes, Martin Henriksen, Johannes Rummelhoff

Tekstforfatter: Martin Henriksen

Utviklingsansvarlig: Espen Christiensen

Senior Flashutvikler: Terje Gran

Utviklere: Johannes Gorset, Jan Gustav Schaanning, Are Sundnes, Arik Zurabian

Art Direction: Are Sundnes, Bård Hole Standal, Henning Sillerud, Johannes Gorset

Redaksjon: Are Sundnes, Johannes Rummelhoff, Martin Henriksen, Rolf Risnes

Annonser: Bård Hole Standal (AD), Stian Garthus (flash)

Motion graphics VGTV: Bård Hole Standal

Regi (filmer i spillet): Martin Henriksen

Sound fx: Marcus Kjeldsen

3D: Marcus Kjeldsen

Film: Paradox, NoReel

Voice:BUG Sound Studio

Mobile tjenester: Aspiro

PR: Kulturmeglerene

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012