Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Morgendagens helter, by:Larm 2010

Mål

Styrke Statoils omdømme ved å synliggjøre deres engasjement for unge, norske talenter denne gang innen rock.

Denne kampanjen er en viderefølging av 'Vi støtter morgendagens helter' fra 2009 og samarbeidet med by:Larm. Her deler Statoil ut en stipend på kr 800 000 til en av de 10 nominerte plukket ut av en fagjury ledet av Magne Furuholmen.

Beskrivelse

Gi artistene en scene ved å presentere seg gjennom en svært lytte-orientert kampanje som presenterte de 10 nominerte til årets Statoil-stipend under by:Larm 2010.

OPPMERKSOMHET OG TRAFIKK
Bannerkampanje med gratis invitasjoner til Spotify som call to action (CTA) for å skape oppmerksomhet og trafikk til statoil.com/bylarm. Her ble de nominerte artistene til Statoil-stipendet presentert med link til artistenes musikk på Spotify og link til utfyllende artistinformasjon på bylarm.no.

INTERESSE OG FORSTÅELSE
Kampanjesiden på statoil.com/bylarm ga en rask informasjon om stipendet, tidligere vinnere, de nominerte artistene og deres spillelister på Spotify. Dette ble støttet av annonsering på Spotify ? inklusive radiospoter for hver nominert ? for å vekke interesse, engasjement og forståelse for talent-utviklingsprogrammet Morgendagens Helter, by:Larm-sponsoratet og Statoil-stipendet

ENGASJEMENT
Kampanjesiden med registrering for gratis Spotify-invitasjoner, tips-en-venn-funksjonalitet og tilgang til Statoilsponsede spillelister, skapte både stort engasjement og spredning.

Effekt

72% av Spotify-brukere som responderte på en YouGov-undersøkelse sa at kampanjen hadde gitt dem et mer positivt inntrykk av Statoil (315 000 personer)

47% of Spotify-brukerne lyttet til en eller flere av de 10 nominerte (dvs 200.000+ personer)

49% av Spotify-brukerne brukte ?tips en venn?-funksjonen om Spotify-invitasjonene (dvs 200.000+ personer)

58,5% av alle 100 000+ besøkende til statoil.com/helter i kampanjeperioden (17 dager) kom fra en ?annen? kilde (naturlig & sosial)

Sterk posisjon og sosial spredning ? både fra betalte og ikke-betalte besøkende til siten økte i perioden (i motsetning til kampanjenormer hvor den initielle responsen dabber av etter å ha nådd et toppunkt).

Eksterne medieplasseringer på Spotify, dagbladet.no og nrk.no oppnådde en klikkrate på 0,77%

Spotify-plasseringer oppnådde en klikkrate på 1,34% og wallpaper-formatet nådde hele 3,52%

Andre involverte

Morten Berger Karlsen (AD)
Morten Iveland (Designer)
Mark Robinson, Konsulent
Kristin Lien, Prosjektleder
Gary Vanderhill, Rådgiver
Anne Strømsæther, digital rådgiver
Fredrik Bentzen, digital rådgiver

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012