Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hjelp haren

Mål

Påske er en rolig høytid hvor folk slapper av. Krim, påskenøtter, kryssord, spill og mysterier er en naturlig del av påsken. Postbanken er en bank som syns det er fint å kunne hjelpe og som har stor fokus på at kunder skal ha en positiv opplevelse av banken. Derfor passet det å lage en kampanje der alle ? kunder eller ikke, kunne hjelpe andre, vinne premier og bli underholdt mens de slappet av i påsken.

Beskrivelse

Kort om kampanjen:
?Hjelp haren? var en konkurranse fra Postbanken i forbindelse med påsken 2010 hvor du skulle hjelpe påskeharen å komme seg løs fra en haug med påskenøtter slik at han kunne hjelpe andre. Ved å hjelpe til, kunne du vinne premier og samtidig være med i trekningen om å bestemme hvilken veldedig organisasjon som skal få det store påskeegget som inneholdt en pengegave.

Konseptet:
Påskeharen var på vei ut døra med sitt store påskeegg som han skulle gi til en veldedig organisasjon. I det han skulle slukke lyset dro han i feil snor og åpnet loftsluka hvor han hadde en haug med påskenøtter. Så der lå han, begravd under en masse nøtter. Deltakerens ?jobb? var å hjelpe haren ut så han kunne levere egget sitt. Måten var å knekke alle nøttene som han lå begravd i. Som deltaker kunne du vinne premier og samtidig vinne muligheten til å bestemme hvem som skulle få det store påskeegget.

Metode:
Hver dag kunne en deltaker knekke tre nøtter. Hvis deltakeren tipset en venn om konkurransen, fikk han to ekstra ?bonusnøtter? å knekke. Dette kunne gjøres hver dag i en kampanjeperiode på 16 dager. Det var hele tiden mulig å se hvor mange nøtter som var knekt, og den store haugen med nøtter ble stadig mindre. Siste dagen ble brukt til trekning og offentliggjøring av hvem som vant det store egget.

Premier:
Det var én hovedpremie og mange mindre premier ? som iPad, Xbox, iPod, flaxlodd og ryggsekker.
Hver dag ble det lagt ut nye premier. I Det Store Påskeegget lå det 9 500 kr.

Effekt

Kampanjen gikk over 16 dager og hadde totalt 62 787 besøkende, hvor 33 430 var unike. Den ble spredd med facebook connect, deling og tips samt at det var varsling. Som belønning fikk du to ekstra nøtter å knekke. 80% av de besøkende kom ikke fra betalt media men fra direkte trafikk og tips.

16 dager kampanje.
62 787 besøkende
33 430 unike besøkende.
342 225 sidevisninger
2 minutter i snitt per bruker.
2092,9 timer brukt på merkevaren postbanken
1/3 av trafikken gikk direkte til hjelphare.no
1/3 av trafikken kom fra postbanken.no
0,37% Klikkrate fra dagbladet annonsering.

Andre involverte

Konsept og ide er gjort av Bates Interaktiv. Design og produksjonen er gjort av Hyper Interaktiv.

Bates Interaktiv:
Andreas Aichberger (AD)
Gunnar Frigaard (AD)
Jan Thomas Pettersen (Webprodusent)
Tina Jørgensen (Konsulent)
Jan Erik Rønning (Tekstfortatter)

Hyper Interaktiv:
Lars-Petter Windelstad Kjos (Rådgiver)
Ingeborg Justnes (Prosjektleder)
Marcus Kjeldsen (Design og 3D)
Henrik Moss Mathisen (Illustrasjon)
Terje Gran (Flashutvikling)
Johannes Gorset (Utvikling)

Postbanken:
Monica Mathiessen (leder merkevaren Postbanken)
Bjørnar Bråthen (seniorkonsulent Marked)
Anne Wold (seniorkonsulent Marked, Nett og Mobil)
Lars Anners Dysthe (frontend utvikler, DnB NOR Bank ASA)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012