Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Viasat Fotball VM-åpning

Mål

Lage en aktivitet rundt VM-åpningen som skapte blest om, og rekrutterte til Viasat fotballs Facebook-sider. Konkret: vi skulle ha over 10000 fans til starten av VM.

Beskrivelse

Siden Facebook skulle spille en bærende rolle i Viasats formidling av fotball-VM, var det viktig å ha et stort antall likere fra første dag i VM. Siden de aller fleste ikke bryr seg om VM så lenge før det starter, ville vi lage en aktivitet på selve åpningsdagen, som skulle gi oss oppmerksomheten vi trengte.

Vi valgte en løsning som skulle gjøre dette gjennom å fremstå nyttig for folk, siden vi også var avhengige av en god spredning folk i mellom.

Åpningskampen gikk klokken 1600, med sendestart 1400. Dette er tidspunkt hvor de fleste er på jobb. Vi ønsket å la disse få muligheten til å se kampen. Live. På Facebook.

For første gang i norden, og som en av de første i verden, streamet vi et live, kommersielt storskala event gjennom Facebook. Og for første gang i historien blir Facebook brukt til å formidle en VM-sending på denne måten.

Pr-dekningen ledet folk inn på Viasats Facebook-sider, der diskusjonen var i full sving og forventningene høye. Et tett samarbeid med redaksjonen i Viasat gjorde at siten ble nevnt og brukt under sendingen, som kilde til diskusjon.

Effekt

Pressemeldingene går ut samme dag som eventet skal skje, og vi får dekning i alle de største nettavisene, en rekke lokalaviser, samt en dobbeltside i DN Etter Børs.

I tillegg til dette sørger nytteverdien i det å kunne se fotball gratis på jobb, samtidig som man snakker sammen med vennene sine og diskuterer kampen for at vi til tider hadde rundt to fans i sekundet, og klokket inn på over 20.000 fans, med en høy enkeltverdi etter VMs første dag.

Andre involverte

Tom André Engli Andersson, Caroline Von Heuningen-Huun, Henning Gjerde, Simen Øian Gjermundsen

Carat: Hans Christian Wergeland, Petter Gulli

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012