Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kuene bestemmer

Mål

Litago har de siste to årene latt forbrukerne bestemme hva neste Semesterets Smak skal være, noe folk har satt stor pris på og velvillig engasjert seg i. Dette har naturligvis ført til en del rare smaker, som "Smågodt", "Eple og Kanel" og "Kokosbolle". Salget av disse ulike Semester-smakene har ikke vært det største. Men det er heller ikke poenget. Research viser nemlig at hver gang en sånn rar smak kommer til butikkhyllene, går salget av Litago Original Sjokolademelk rett til værs.

Briefen: Lag en morsom og engasjerende kampanje hvor neste Semesterets Smak skal kåres. Kampanjen skal skape oppmerksomhet rundt merkevaren og bygge Litago top of mind.

Ideen: La kuene selv bestemme neste Semesterets Smak!

Beskrivelse

Vi fikk låne en bondegård i Sørumsand og delte inn jordet i 25 ruter. Hver rute representerte en smak. De 25 smakene ble avgjort av Litago sine fans på Facebook i forkant, via egne faner hvor vi hadde skreddersydde polls. Hver poll fikk i snitt over 1000 stemmer.

10 ekte kuer bodde på jordet i hele 5 dager. Den smaksruten som fikk høyest ku-besøk (cow spent on site), skulle kåres til bli neste Semesterets Smak. Vi streamet live så man kunne følge sin favorittku- og smak til enhver tid, enten på nettsiden eller på din egen smartphone-telefon.

Vi tracket hver enkelt ku sin eksakte posisjon under hele perioden, og de twitret hver gang de beveget seg fra en smak til en annen, og hadde egne Facebook Pages for de som ville bli ekstra godt kjent med deltakerne.

Hver dag holdt vi ulike aktiviteter på jordet som inviterte fansen til å påvirke hvor kuene oppholdt seg. Fansen kunne påvirke hvilke aktivitet som skulle skje i i hvilken smaksrute; på den måten kunne rutene lokke til seg eller skremme vekk kuene. Den smaksruten som hadde flest kuer på seg, var ruten til: Riskrem.

Kampanjeside: www.litago.no/kuenebestemmer.

Effekt

Kampanjen skulle skape oppmerksomhet og top of mind. Og det gjorde den. Snarlig etter lanseringen eksploderte Kuene Bestemmer i sosiale medier. Tradisjonelle medier fattet også stor interesse for kampanjen om "ku-reality". Totalt sett fikk "Kuene Bestemmer" mer oppmerksomhet enn noen annen av Litago sine kampanjer, både nasjonalt og internasjonalt.

Da kampanjen ble avsluttet var salget av Litago Original Sjokolademelk høyere enn noensinne. I løpet av de siste 2 årene har Litago Sjokolademelk sammenlagt økt salget med 201%, fra kr 83 mill til 250 mill.

Andre involverte

Kreativt team: Eirik Sørensen og Finn Knudsen
Tekstforfatter: Tina Rygh
Viral Konsulent: Martine Kveim
Interaktiv konsulent og PL: Gineline Kalleberg
Ansvarlig hos kunde: Anette Tvenge

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012