Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Radiohilsen

Mål

Redusere antall ulykker med personskade på regnvåte høstveier.

Beskrivelse

Idé:

Interaktiv radiokampanje. Vi inviterte publikum til å sende en hilsen på radio til noen nær seg, med påminnelse om farene ved å ferdes på høstglatte veier. Tilsammen kom 100 hilsener på lufta, fordelt på 50 unike radiospotter. Hilsenen kunne ringes inn eller spilles inn på kampanjens Facebook-side. Alle kunne dele sin hilsen på nettet. De som kom med på radio fikk SMS om kanal og tidspunkt.

Hvorfor en slik idé?

Den beste måten å nå sjåfører bak rattet på er gjennom radio. Men budskapet "tilpass farten etter forholdene" er vanskelig å kommunisere effektivt. Dels fordi den enkelte bilist vil oppleve at den farten han har valgt er nettopp dét - tilpasset forholdene. Dels fordi "forholdene" alltid er forskjellige, som gjør temaet vanskelig å konkretisere.

Ved å involvere ekte mennesker ville vi gjøre budskapet mer emosjonelt, nærmere og mer relevant. Selv om man som lytter verken kjenner den som hilser eller den det hilses til, får man et ørlite innblikk i en relasjon som kan fungere som en påminnelse om alle man som bilist har medansvar for.

Effekt

De tre foregående årene har gjennomsnittlig antall trafikkulykker med personskade for oktober måned ligget på over 700. I oktober 2010 var tilsvarende antall 577.

42% oppgav i posttest at kampanjen påvirker dem til å sette farten mer ned etter forholdene. 70% oppgav i samme test at de likte de brukergenererte radiomeldingene godt eller svært godt.

Kampanjen genererte likes i tusentall og hilsener i hundretall (uten utsikter til premiering eller annen godtgjørelse). I motsetning til nettkampanjer flest var dog ikke hovedmålet å involvere så mange som mulig digitalt. De vi ville ha til å sette ned farten - og som var vår egentlige målgruppe - var allerede involvert ved at så mange hører på radio i bil.

Andre involverte

Team i Dinamo:

AD: Torstein Greni
Tekstforfatter: Stein Simonsen
AD-assistent: Trine Kvarud
Prosjektleder: Lene Gjelsvik
Kundeansvarlig/rådgiver: Christin Utigard

Radio: Sagveien Resort
Animasjon: Animasjonsdepartementet
Web: Good Morning
Telefoni: Aspiro
Facebook: Medialight

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012