Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hjerteknuser

Mål

I januar 2011 kommer del 1 av Kaizers Orchestra sin trilogi «Violeta, Violeta».
Vår oppgave var å bruke andre singelen fra dette albumet «Hjerteknuser» for å engasjere fansen, promotere bandet, trilogien og konserten i Oslo Spektrum i april.

Beskrivelse

Piratkopiering er et kjempeproblem for band og artister. Også i Norge. Fans vil uansett få tak i det de vil gratis. Selv før musikken er å finne i butikken.
Derfor handler det ikke om å begrense nedlastingen, men om å engasjere de i artisten og musikken. Selv om Kaizers Orchestra er kjent for å ha norges mest trofaste fans er de intet unntak.

Lenge før det nye albumet til Kaizers Orchestra var ferdig innspilt begynte vi å nøysomt planlegge en annerledes lansering.

Ideen var denne. Dersom en låt ikke eksiterer på verken vinyl, kassett, cd eller i digitalt format, men kun som noteark. Så er den eneste måten å høre den på, ved å spille den selv.

En måned før den offsielle lanseringen av singelen «Hjerteknuser» begynte vi å spre notearket til låta. Via torrentsider, forumer, plakater, fax og mail. Vi utfordret band til å gjøre en cover før de hadde hørt originalen. For den eksisterte ikke enda! Den som lagde den beste coverversjonen av låta som ingen hadde hørt vant og få gi ut låta på plateselskapet til Kaizers samt og få spille live med Kaizers Orchestra på P3-sessions.

For å gjennomføre konkurransen inngikk vi et samarbeid med NRK P3. Konkurransen hadde høy redaksjonell verdi og ble et fast innslag i hele konkurranseperioden med faste spotter som fikk tung rotasjon. I tillegg ble invitasjoner og plakater sendt ut til musikkskoler over hele Norge. Flere usignerte band ble også spesifikt invitert for å skape bredde i sjangre og bidrag.

Alle bidrag ble lastet opp på P3 Urørt sine sider. Her kunne man høre og stemme på alle bidragene.

Effekt

Singelen «Hjerteknuser» gikk rett inn på 2.plass i iTunes.
Som den raskest selgende singelen til Kaizers noensinne.
109 bidrag i konkurransen(!)
3 av coverbidragene er nå A- og B-listet på P3
4 av coverbidragene er gikk ut som egne singler
Topp ti listen til P3 Urørt hadde 10 Hjerteknuser bidrag.
100% økning av fans på Facebook
100% økning av fans på Twitter
#Kaizers og #Hjerteknuser to av de mest populære hashtags i oktober
Oslo Spektrum utsolgt. Konserten har kun blitt annonsert på FB foreløpig.

Andre involverte

Jens-Petter Aarhus, Anorak
Eirik Johansen, Anorak
Anders Gudmundstuen, Anorak
Simen Eidsvåg, Haaland&Eidsvåg
Tone Helene Angsund, Starcom

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012