Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

klassekassen.no: Penger til en bedre skolehverdag!

Mål

- Bedret omdømme gjennom synliggjøring av GE Money Banks Corporate Social Responsibility (CSR) ? selskapets samfunnsansvar.

- Nå bankens kjernemålgruppe ? foreldre og øvrig familie ? ved å skape engasjement blant dagens barn og ungdom. Ønskelig at kampanjen kan være emne for samtaler hjemme rundt bordet.

- Skape en viral kampanje som ikke krever store medieinvesteringer

Beskrivelse

På kampanjesiden klassekassen.no kan klasser og skoler vinne penger til et prosjekt som er viktig for dem. Det kan være alt fra studieturer til nye datamaskiner eller støtte til en oppvisning. For å delta, må man gi en kort beskrivelse av saken, samt laste opp et bilde. Videre oppfordres deltakerne til å dele saken via Facebook eller andre sosiale nettverk for å sanke stemmer. Stemmer kan gis i form av Facebook-Like eller via e-post.

Det velges totalt 3 vinnere blant de ti bidragene med flest stemmer ved kampanjeslutt. Hovedpremien er på kr 50 000, 2. og 3. premie er på kr 25 000. Konkurransen er åpen for alle elever og studenter i Norge. Vinnerne offentliggjøres 1. mars 2011.

Effekt

I perioden 01. desember 2010 ? 30. januar 2011 hadde klassekassen.no 1.104.366 sidevisninger, 399.908 besøk og mer en 230.000 unike besøk. Gjennomsnittlig brukte hver besøkende 2 min og 30 sek på siden.

Nærmere 83 % av trafikken kom direkte fra Facebook ? noe som tydelig viser det virale aspektet ved kampanjen. Deling av saker og bruk av Facebook-Likes på kampanjesiden har sørget for stor synlighet i nyhetsstrømmer på Facebook og dermed bidratt til god trafikk.

I samme tidsrom ble det registrert 1200 innsendte saker og ca. 110.000 stemmer via e-post og Facebook. Flere hundre blogginnlegg om klassekassen.no og noe medieomtale i lokalaviser har også bidratt til de gode tallene. Bloggposter fra http://annais.blogg.no og http://tcmn.blogg.no sørget alene for mer enn 9000 direkte besøk til klassekassen.no.

Andre involverte

Rådgiver: Espen Strand Henriksen / AD og grafisk design: Andreas Melvær / CTO: Edvard Brygfjeld / Senior systemutviklere: Frode E. Moe og Håkon Rydland / Tekstforfatter: Silje Herget / Prosjektleder: Janette Hansen Straub

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012