Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kushake

Mål

Våren 2010 lanserte Litago et nytt produkt: 1 liter Milkshake med sjokoladesmak. Vi ble bedt om å lage en morsom og engasjerende kampanje som posisjonerte Litago Milkshake i et marked hvor det allerede var mye konkurranse.

Beskrivelse

Se casefilm: http://bit.ly/g8XFCA.

Løsningen ble å lansere en lokasjonsbasert smartphone applikasjon, fyllt med spennende game layers ? Kushake. Appen ? eller spillet - hadde én enkel spilleregel: ?Shake Litago-kua i 20 sekunder, en gang i timen?. Du kunne shake selve telefonen, men hadde du ikke tilgang til appen, kunne du selvsagt riste Litago-kua ved hjelp av musepekern i et eget grensesnitt på litago.no. Kampanjeside: http://bit.ly/fNeLOZ.

Slik funket det:

Du opprettet en profil og inviterte 5 Facebook venner til å være ?dine hjelpere?. Hver gang en av hjelperne dine ?shaket?, fikk du 10% av poengsummen deres. Ved hjelp av en high score-liste kunne du konkurrere med Facebook venner, eller andre ukjente ?shakere? for den saks skyld. Ved å gjennomføre ulike utfordringer som dukket opp som wild card i spillet, kunne du låse opp inntil 59 ulike ?badges?. Og, hvis du var heldig nok dukket det opp en gratis milkshake som bonus, som du kunne hente ut på Deli de Luca eller 7-Eleven.

Noen badges var kun tilgjengelig i noen få timer. For eksempel var det et badge som måtte løses opp ved at du shaket appen i 20 sekunder på en flyplass i løpet av 6 timer for å få ?Flyplass-badget?.
Et annet badge krevde at du måtte shake Litago-kua i 20 sekunder, en gang hver time ? i 48 timer eller 72 timer i strekk! Utrolig nok var det tusenvis av folk som løste disse utfordringene velvillig. Enkelte badges kunne bare låses opp fra utlandet, i byer som Barcelona, London og Paris, og det gjorde også folk som hadde mulighet til det.

Appen var helt integrert med Litago sin Facebook Page. Hver dag avslørte vi hint til hvor du kunne shake for å få spesialbadges ? akkurat som en god, gammeldags skattejakt!

En iPad skulle deles ut til vinneren av high score til syvende og sist. Til tross for at man en ukes tid før kampanjens slutt kunne ane en soleklar ledelse i high score, fortsatte engasjementet og shakingen som aldri før blant alle som ikke var i nærheten av å kunne vinne en iPad.

Effekt

Folk shaket til alle døgnets tider, i hele Norges langstrakte land. I løpet av kampanjeperioden lå Kushake på 1. Plass i iTunes i kategorien ?spill? i Norge, med over 27 000 downloads.

Engasjementet førte til at Facebook Pagen til Litago eksploderte : vi fikk 36 000 nye fans i perioden og utrolige 70 000 poster av fansen!
Kushake-supportere dannet flertallige grupper i uike sosiale kanaler, og tilfeldige ku-shakere ble venner for å kunne samle troppene om å kapre flest poeng, badges og var de ekstra heldige: en Litago Milkshake...

Med over 48 000 registrerte spillere, totalt 223 661 shakes, og en gjennomsnittlig tid på siten tilsvarende 23 minutter, var våre fans blitt mer avhengig enn noensinne. Dette tilsvarer mer enn 52 dager kontinuerlig shaking og engasjement med merkevaren!

Men hva så med salgstallene, sier dere?
I løpet av kampanjen økte Litago salget med 28,9% på sine produkter sammenliknet med foregående år.
Den nye Litago Milkshake stod for hele 10% av salget, noe som er utrolig bra for en produktlansering.

Andre involverte

Kreatør/Art Director hos Jimmy Royal: Mats André Kristiansen
Kreatører hos DIST: Eirik Sørensen, Finn Knudsen
Viral Konsulent hos DIST: Martine Kveim
Strategisk konsulent hos DIST: Kristian Lyse
Prosjektleder Jimmy Royal: Lukas Szachanski
Designer: Daniel Tveiten
Utvikler: Per Kristian Stoveland
Backend: WOX
Ansvarlig hos kunde: Anette Tvenge

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012