Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Norwegian Lys i Mørket

Mål

Oppgaven var å utvikle en taktisk kampanje som utløste en latent reiselyst hos folk. Enklere sagt, fylle flere flyseter etter juleferien.

Beskrivelse

Vår inngang var å utløse handling ved å gi grunner til å reise. For å oppnå dette behøvde vi innsikt om folks modus, tanker og følelser i perioden for å utvikle et interessant tema.

Innsikten vi valgte å adressere var enkel. For mange er juleferien årets nest lengste ferie ? det er lenge til sommeren og neste gang man har fri så lenge. Julen er en hektisk periode, selv om man egentlig har fri. Også er det mørkt. I desember og januar er det faktisk mørkt 72 % av døgnet.

Dette ble utgangspunktet for kampanjeideen ? ?Norwegian gjør mørketiden lysere?.

Norwegian er en merkevare som skal appellere til det brede lag av befolkningen. Kommunikasjonen måtte derfor være relevant både for de digitalt innfødte og for de som måtte være mindre komfortable på digitale flater. Løsningen ble å gi en digital kampanje en fysisk dimensjon.

Mekanikken var enkel og relevant; ord som ?snø?, ?fost?, ?kulde? og lignende ble fanget opp på Facebook, Twitter og blogger. Samtidig plasserte vi en gigantisk sol på Jernbanetorget. Jo flere negative ting folk skrev om vintermørket, jo lysere ble solen.

Video fra Jernbanetorget ble streamet live til Fansiden slik at besøkene kunne se forandringer i lysstyrken. I tillegg ble det utviklet en applikasjon med samme tema som lot folk sende lysglimt til hverandre på Facebook.

Effekt

Kampanjen genererte betydelig besøk på Fansiden og nesten 15.000 nye fans i perioden. I tillegg hadde applikasjonen hadde 78.765 unike brukere på 6 dager. Hver bruker sendte i gjennomsnitt 8 lys til sine venner.

Andre involverte

Kitchen:
Hanne Kopstad, Rune Roalsvig, Hilde Kilstad, Thomas Askim, Eirik Stensrud, Per Erik Jarl, Christian Hygen, Håkon Stensholt og Espen Haugen.

Hyper Interaktiv:
Ole Petter Windelstad Kjos og Christopher Einarsrud

Qbrick:
Rickard Løfgren

JCP:
Marcus Håkonsen og Thøger Rustad.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012