Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Long Run

Mål

Da Plan Norge skulle gjennomføre sin høstkampanje var ikke hovedmålet å rekruttere flere faddere. Plan ville derimot skape oppmerksomhet rundt deres arbeid for jenters rettigheter verden over. Utfordringen er nemlig at Plans arbeid er veldig forskjellig fra sted til sted. I noen land jobber de for jenters rettigheter til å gå på skole, andre steder jobber de for jenters rettigheter til å bestemme over sin egen kropp. Det var derfor vanskelig å kommunisere én spesifikk ting, da tiltakene varierer så mye fra sted til sted.

Video

Beskrivelse

Vi ville ta med det norske folk på en reise, hvor de underveis kunne lære om Plans arbeid ulike steder i verden. Samtidig skulle de få en mulighet til å vise sin støtte.

Vi laget en virtuell løype gjennom alle de 49 landene plan jobber i, en distanse på til sammen 58,248 km.

Så lanserte vi mobilapplikasjonen The Long Run. En løpe-app, hvor målet var at alle som brukte den skulle løpe hele denne løypa sammen.

Hver gang du tok en løpetur, ble distansen du hadde lagt bak deg lagt til i totalen. Og hver gang vi sammen krysset en landegrense, ble appen oppdatert og presenterte fakta om landet man befant seg i og Plans arbeid akkurat der.

Løperne kunne danne lag, og konkurrere mot andre, i en kamp om å donere flest kilometer. Du kunne selvfølgelig dele hvert løp og utfordre venner via Facebook.

Som ekstra motivasjon kunne man også oppnå ulike badges underveis. Noen eksempler: "5 kilometeren", "Søndagsturen", badges for alle land man løp gjennom, og egne sponsor-badges som for eksempel Sport1 badgen. Her kunne man løpe seg til 30% rabatt på nye løpesko.

Effekt

Kampanjen fikk mye omtale i sosiale medier, men også i tradisjonell presse. Aviser, nettaviser og TV, hvor Plan blant annet løp på God Morgen Norge. Ikke minst fikk vi Erik Solheim til å bruke appen på sin daglige morgentrenging.

8465 lastet ned appen, og 20 desember hadde de samlet kommet gjennom hele løypa på 58,248 km. Og underveis hadde de lært en hel del mer om Plans arbeid for jenters rettigheter verden over.

Teamet

Andre involverte

Kreativt team:
Tina Rygh, Bjørnar Thorsen, Thale Høy-Petersen, Torny Hesle, Ingrid Lea, Eirik Sørensen og Finn Knudsen
Konsulent: Martine Kveim og Morten Isachsen
Prosjektleder: Martine Stolp
Digital Produsent: Arnt Scheele
Produksjonsbyrå: Monterosa
Ansvarlig hos kunde: Anders Finslo

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012