Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Variable Brain Design

Mål

Bakgrunn:
Stolen Variable Balans er et 30 år gammelt designikon. Men det er ikke bare stolens utseende som er unikt. Når man sitter på en Variable Balans, sperrer man ingen blodveier, og blodet flyter fritt gjennom kroppen. Dette gjør at mer oksygen transporteres til hjernen, som igjen fører økt konsentrasjon. Dette gjør Variable Balans til den perfekte leksestolen for barn.

Problemet er at dagens foreldre ikke vet dette. Da den ble tegnet i 1979 var den en revolusjon. Siden den gang har stolen etter hvert blitt glemt.

Vår utfordring ble å re-vitalisere denne gamle klassikeren og samtidig kommunisere stolens unike egenskaper.

Hovedmålgruppen er foreldre over hele verden, som er over gjennomsnittet interessert i design, interiør, gadgets og ny teknologi.

Målet er derfor å nå så mange som mulig av disse, og posisjonere Variable Balans som den perfekte leksestolen for barn. I tillegg vil vi øke kunnskapen om Variable Balans og dens unike funksjonalitet hos salgspesonell og kunder i butikk.

Video

Beskrivelse

Ideen er å bruke stolens egen funksjonalitet til å designe nye mønstere til selve stolen. Så stolen blir et bevis på sin egen funksjon.

Vi laget derfor et program som kan oversette barns hjerneaktivitet og konsentrasjonsnivå til design. Sagt på en annen måte; Barn kan tegne med hjernen.

Så inviterte vi tre barn fra ulike steder i verden til å designe en ny limited edition serie av stolen. Med hjernen sin.

Den nye Brain Design kolleksjonen finnes nå i Variérs utsalgssteder over hele verden, hvor den minner både kunder og salgspersonale om hva Variable Balans handler om.

For å fortelle verden om prosjektet, laget vi også en nettside hvor hele prosjektet er dokumentert. Her blir du kjent med de tre barna og hvordan de laget nettopp sitt design. Gjennom PR og viral spredning spres nettsiden til design- teknologi- og møbelinteresserte foreldre over hele verden.

For å kickstarte kampanjen lanserte vi kolleksjonen og konseptet på verdens største møbelmesse i Köln Tyskland. Her inviterte vi journalister til å prøve teknologien, hvor de selv kunne lage sitt eget unike design.

Effekt

Kampanjen er akkurat lansert, og PR- og spredningsarbeidet har så vidt begynt. Men konseptet har allerede fått massiv omtale verden over på utallige blogger, og innflytelsesrike publikasjoner som FastCompany, Trendhunter og Creativity-Online for å nevne noen.

Under lanseringen i Köln var det utallige journalister som ville prøve teknologien selv, og som sa de var veldig interessert i å gjøre en redaksjonell sak i sine trykte publikasjoner.

De nye stolene finnes nå i alle Variérs utsalgssteder verden over, som et ekte bevis for både salgspersonale og kunder hva Variable Balans handler om.

Juryens begrunnelse

Med hele verden som en målgruppe beviste DIST at de ikke bare kan lage et konsept for en bred målgruppe, men også en av internasjonal kaliber. Juryen synes unisont at dette var en kjempeide med super relevans som funker bra for målgruppen og produktet. Kommentarer som ”inspirerende”, ”flott produsert”, "gjennomarbeidet" og ”morsomt løst” kom ofte opp under samtalene.

- Vi er mektig imponert over DIST og den fantastisk rene ideen som ligger bak Brain Design, forteller Arild Aakre som representerer Variér Furniture. - Jeg tror faktisk ikke det finnes noen mer relevant og kraftfull måte å dem.

Årets Sølvtagg 2013



Knallsterkt, nytenkende og relevant konsept sammen med en usedvanlig godt gjennomført produksjon gjør at nettopp denne jobben ? blant mange sterke konkurrenter ? stakk av med tittelen Årets Sølvtagg.

Her har byrået og kunden løst flere utfordringer med ett og samme konsept. Det er innovativt, inspirerende, interessant, fantastisk flott laget ? og innehar en god historie som gjør at man lar seg rive med.

En klar og verdig vinner.

Andre involverte

Kreativ leder og Kreatør: Eirik Sørensen
Kreativ leder og Kreatør: Finn Knudsen
Kreatør: Ingrid Lea
Kreatør: Torny Hesle
Kreatør: Thale Høy-Pettersen
Kreatør: Eivind Solberg
Konsulent: Kristian Lyse
Digital Produsent: Arnt Scheele
PR Rådgiver: Thorbjørn Laundal
PR Rådgiver: Cecilie Wærholm
Produksjonsbyrå: B-Reel
Ansvarlig hos kunde: Arild Aakre & Bjørn Pedersen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012