Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Whopper Sellout

Mål

I 2010 bestemte Burger King seg, som så mange andre, for at de skulle
satse på Facebook. Og det overordnede målet var tidsriktig nok å skaffe
seg så mange fans som mulig - noe vi oppnådde raskt ved å tilby gratis
burgere og Spotify-invitasjoner.

Men det er umulig å kjøpe seg vennskap og gode relasjoner. Vi så etter
hvert at mange av våre "fans" hadde null lojalitet til Burger King. De var
kun ute etter å få noe gratis. De tok etter hvert så stor plass på siden,
at dialogen med de som virkelig var glad i merkevaren druknet.

Oppgaven var derfor å få bråkmakerne til forlate oss, og øke engasjementet
hos de ekte fansene.

Video

Beskrivelse

Strategien ble å gjøre noe helt uhørt: Vi bestemte oss for å kvitte oss
med tusenvis av fans, og vi brukte den største konkurrentens viktigste
produkt som lokkemat. På denne måten ville vi finne ut hvem som var våre
ekte fans, samtidig som vi så muligheten til å skaffe oss stor
oppmerksomhet langt utover våre egne facebook sider.

Først opprettet vi en helt ny Facebook side, kun forbeholdt våre ekte fans
de som aldri ville byttet Whopperen og Burger King mot noen annen
burger.

Så ga vi alle tilhengerne to valg: Du kunne enten like den nye siden til
Burger King. Eller du kunne få en gratis Big Mac fra McDonalds ­ mot å bli
bannlyst fra Burger King sin Facebook side for evig og alltid.

Alle "Sellouts" fikk et Big Mac gavekort i posten sammen med et signert
takk-for-alt brev fra Burger King.

Effekt

Kampanjen fikk enorm oppmerksomhet både her hjemme og over resten av
verden. Og spørsmålet mange stilte på twitter, blogger og facebook var om
dette var et genialt trekk eller et selvmord i sosiale medier.

Resultatene snakker for seg selv:

BK mistet 30.000 fans, men de har nå en side med over 8.400 ekte
tilhengere som har en mye mer verdifull samtale med merkevaren.

Engasjementet er 5 ganger høyere nå enn det var på den gamle siden.

Tilhengernes demografi er nå mye mer lik Burger Kings målgruppe. Før
bestod fanbasen av veldig unge mennesker av begge kjønn. Nå består den for
det meste av menn mellom 20-40år.

Juryens begrunnelse

– Veldig forfriskende a? se en Facebook-kampanje som ikke handler om a? fa? flere likes, men faktisk aktivt gjøre tiltak for a? kaste ut «the haters» og skape et større engasjement og en reell community blant dem som velger a? bli, sier juryen.

Andre involverte

Finn Knudsen & Eirik Sørensen (Kreativt Team, Nå DDB), Edward Eikeland & Rikke Flinder (PR Rådgivere, MSLGROUP), Eirik Sørensen, Finn Knudsen og Petter Gulli (Tekstforfatter, Nå DDB), Kristian Lyse og Eldar Skylstad (Konsulent, DIST Creative), Torstein Raabye Haugen (Web designer, ), Thomas Moen (Sosiale Medier Strateg, DIST Creative), Marte Listhaug (Prosjektleder, DIST Creative), Remi Juliebø (Illustrasjon, DIST Creative), Sven Hars (Ansvarlig hos kunde, Burger King Norge)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012