Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Operasjon Red Sting

Mål

Norge er det eneste landet hvor energidrikken Urge Intense fortsatt eksisterer. Energidrikken har en lang historie med lojale brukere her til lands og merket har skapt mye engasjement i sosiale medier.

Vinteren 2010 fikk vi en utfordring fra The Coca Cola Company og Initiative Universal Media: Lansér en ny energidrikk kalt Urge Intense Red Sting. Gjør det gjennom å involvere våre eksisterende fans. Ikke bruk tradisjonelle medier.

Mål: Forsterk Urge Intense posisjon i brett-/skate- og hiphopsegmentet.
Forretningsmål: Nå salgsmålet for 2010 målt i ucs/antall solgte cans.

Vi foreslo: la oss engasjere, underholde og leke sammen med alle menneskene som allerede elsker Urge Intense. Vi laget et Alternate Reality Game kalt Operasjon Red Sting.

Beskrivelse

Om Operasjon Red Sting:
Vinteren 2010, to måneder før lansering, dukker det opp en hemmelig og særdeles konservativ organisasjon som har vært skjult i over 200 år. Organisasjonen har sitt utspring i Bergen på 1800-tallet, og heter Norges Umbralske Forening. De kommer med sterke utspill mot det de mener er et samfunn i forfall. De hevder på sine nettsider (www.umbralsk.org) blant annet at ?Samfundet formes af en Destruktiv Opførsel blandt Ungdom?. Foreningen starter en aktiv verving i kampen om et ?smartere og tryggere samfunn?.
Foreningens aktiviteter plukkes raskt opp av bloggere og medier. På kort tid har mange tusen ungdom over hele landet engasjert seg sterkt i kampen mot Norges Umbralske Forening på Facebook og på en rekke skate-/brettforum, uvitende om at det hele er en del av et spill.

Samtidig begynner det å komme rapporter fra flere hold om at en rekke tidligere aktive ungdom har utviklet symptomer som slapphet, manglende inspirasjon, lavt energinivå og kviselignende stikk. Rapportene viser seg etter hvert å sentreres rundt ungdom som driver med ulike former for action sport, samt fra miljøer som grafitti og musikkmiljøet. Kjente profiler i miljøene går ut med bekymringsmeldinger om blant annet tomme skatehaller og snowboardanlegg.

Nettstedet www.stinged.info blir initiert av St. Martin hospital og her opplyses det om smittefarer og hvordan man kan unngå smitte. Stinged.info oppdaterer fortløpende befolkningen på siste nytt om det som kan se ut til å være en epidemi. De sørger også for at plakater med informasjon og advarsler blir hengt opp på aktuelle steder over hele landet. Samtidig som man får i gang informasjonkampanjen i risikogruppene, starter jakten på en vaksine. Forskere finner etter hvert ut at kilden til pandemien er en liten, rød vintermygg.
En gruppe med anonyme aktivister, Team Red Sting, hevder at myggen er et våpen, laget av den umbralske forening, med formal om å pasifisere potensielle unge rebeller med et høyt adrenalinnivå. De utvikler en vaksine- Urge Intense Red Sting.

Hva har egentlig skjedd og hvem kan du stole på? I et edderkoppnett av konspirasjonsteorier søker aksjonsgruppen Red Sting etter folk som kan hjelpe. Tiden er knapp og oppdraget er farlig. Red Sting (RS:2j4A8U) støttes av flere kjente aktører som har utlovet dusører til de som hjelper til. Medlemmene som rekrutteres av team red sting, er spillerne av spillet. For å løse sine oppdrag, måtte de bruke timer på research, knekke koder, ?hacke? websider og lete etter ledetråder og bevis.

Forskere og historikere ble involvert i manusutarbeidelsen for å sikre at historien ble realistisk. Vi samarbeidet med nisjemedier som Tacky, Kingsize og Fri Flyt, og flere kjente profiler i skate- og hiphopmiljøet var med på plottet. Lars Vaular og Nasty Kutt lanserte en eksklusiv single med en skjult kode.

Effekt

Statestikk fra kampanjen:

?Aktiv spillfase: en måned.
?Besøk på redsting.no: 52.125
?Gjennomsnittstid brukt på redsting.no: 21 minutter
?Antall aktive spillere: 5003
?2 av 3 spillere oppga at de hadde smakt Red Sting i løpet av spillet
?Høy viraleffekt og stort engasjement i sosiale medier
-Uttallige diskusjonstråder/blogginnlegg
-Mer enn 250 artikler/ sider/blogger linket til spillet
-Over 5000 fans bare på Facebookgruppen ? vi som er i mot brettforbud?
-Red Sting var flere ganger blant top 10 ordene på twitter i kampanjeperioden

?Forretningsmål:
?44% av salgsmålet for 2010 nådd allerede etter første kvartal

De fleste nye brus og energidrikker går dukken I løpet av første leveår. I 2011, er Urge Intense Red Sting fortsatt på plass i butikkhyllene.
Men bare Norge.

Andre involverte

Kreativt ansvarlig: Are Sundnes.
Idé og konsept: Are Sundnes og Lars-Petter Kjos.
Manus: Trond-Petter Sætrang, Martin Henriksen og Øistein Skeie.
AD: Bård Hole Standal og Are Sundnes.
Motion/Illustrasjon: Marcus Kjeldsen.
Backend: Espen Høgbakk.
Flash: Terje Gran.
Film: No Reel.
Øvrig team: Martine Flatlie, Marte Alstad Hansen.
Prosjektleder: Benedikte Løvdal.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012