Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Sandkorn (Grain of sand)

Mål

Skape opmerksomhet rundt lanseringen av nye Peugeot 508 (lansert 7. april), få forhåndsbestilling på prøvekjøringer og skape forhåndssalg.
I tillegg skape trafikk til Peugeot Norge sin nye side på Facebook.

Beskrivelse

Utfordring
Hvordan få mennesker til å bruke tid på en bil som ikke var ute hos forhandler og som mindre enn 5% av det norske publikum kunne tenke seg å se nærmere på?

Idé
Vi mente at ved å forvandle mennesker til sandkorn i et timeglass, og la folk ta en aktiv del i selve nedtellingen, så kunne vi få folk til å ønske seg en bil de vanligvis ikke ville ha vurdert.

Alt vi trengte var 3 enkle verktøy:
En Facebook-side, et online-timeglass og en
Facebook Connect-knapp.

Konkurransen var delt inn i 2 faser:
1) De første 2,5 uker ble benyttet til å fylle opp timeglasset med sandkorn (Ingen deltakere rant ut av timeglasset i denne perioden).

2) I finaleuken begynte sandkorn å renne ut av konkurransen. For å øke vinnersjansene og holde seg i glasset måtte deltakerne rist på timeglasset. Siste sandkorn i timeglaset på lanseringsdagen 7. april vant nye Peugeot 508.

I løpet av denne uken ble glasset ristet over 3,1 milioner ganger og sandkorn.no fikk over 250 000 hits.

Good Morning utviklet motoren som beregnet plasseringen av FB-profilene i timeglasset, der det var mulighet til å se sin egen og andres profiler. Motoren måtte håndtere mer enn 3,1 milioner ristinger av timeglasset, slik at de over 18 000 profilene fortløpende ble plassert riktig. Timeglasset med statestikk ble oppdattert kontinuerlig på kampanjesiden.

Se case side her:
http://fortyfatandfinished.com/peugeot/grain_of_sand

Effekt

Peugeot 508:
? 560% flere forhåndsbookede prøvekjøringer sammenlignet med forrige benchmark.
(Mer enn 1400 forhåndsbookede prøvekjøringer registrert i kampanjeperiodent - målet var 508)
? 350% flere forhåndssalg av Peugeot 508 sammenlignet med forrige benchmark.
? Peugeot Norge?s (Bertel O. Steen) mest suksessfulle lansering i deres 110 årige historie.
? Økt bevissthet rundt Peugeot i Norge.

Facebook:
? Europas største Peugeot fanpage
(bare slått av Peugeots internasjonale fanpage)
? 24 000 likes
? 245 000 unike besøkende
? 24 525 likes and coments
? 2 724 952 newsfeed impressions

sandkorn.no (kampanjesiden):
? Over 250 000 hits
? 18 650 sandkorn (FB Profiler på de 2,5 ukene vi slapp inn deltakere)
? Flere enn 3 100 000 ristinger av timeglasset.

Alt dette i løpet av de 4 ukene kampanjen varte.

Andre involverte

DDB Oslo:
AD: Anders Foss
Tekst: Frank Nystuen
Konsulent: Yngve Holteberget
Prosjektleder: Jorunn Vold

Good Morning:
Design: Jørgen Winsnes
Programering Johan Lindqvist
Prosjektleder: Eirik Fjellaksel
Lyd: Dinahmoe

Gambit (Hillandknowlton):
Ole Emil Johnsen
Jakob Skaltveit

Confetti:
Andreas Askehagen Kroken

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012