Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Salte Rockere

Mål

Utvikle en interaktiv kampanje som lot målgruppen få engasjere seg i nylanseringen av Laban, Salte Rockere med lakrissmak.

Det var ønskelig å fortsette markedskommunikasjonen som ble gjort i butikk og på print i innledende faser, inn i et mer dialogbasert medie. Ved å annonsere at trommeslageren "Jordbærlakris" trengte en erstatter i sommerferien, ble spillet lansert.

Beskrivelse

Det ble utviklet et nettspill, inspirert av mange andre enkle spill som gjennom små grep gjør spillerne avhengige. Det skal være enkelt å delta, og enkelt å trykke på knappen "spill en gang til".

Etterhvert vil man oppdage elementer som bidrar til å øke spillets egenart, bl.a. gjennom å samle på objekter som klær og rumperaketter - alt inspirert og ikonisert fra rockens verden. Det ble tegnet ut 65 ulike plagg som hver på sin måte bidrar til ulike ferdigheter i luften. Gjennom å samle stjerner, som selvfølgelig må til for å være en rockestjerne, opparbeider man seg poeng og status i spillet.

Gjennom logg inn lagres data fra spillene man gjennomfører og en spiller vil raskt opparbeide seg bedre flyvekraft til å stagedive enda bedre neste gang. Spillerne administrerer sin egen garderobe og kan på denne måten utvikle sin egen rocker.

Topplister, søkefunksjon og koblinger mot sosiale medier ble lagt til, for å øke interessen og spredningen av spillet.

I kampanjeperioden ville vinneren få mulighet til å bli sin egen rocker, definert gjennom hvordan man som stagediver har klart seg.

Effekt

Vinneren er kåret og vil finne sin plass i bandet Salte Rockere og derav i Laban-posen med samme navn.

Aktive og registrerte spillere er på 11.241 som tilsammen spilte i over 4108 timer! Det ble funnet over 67.661 klesplagg og innsamlede stjerner ble på over 2.389.290.646!!

Andre involverte

AD: Anders Aakre
Design: Magnus Cederholm
Flash: Per Kristian Stoveland og Håvard Stranden
Backend: Tommy Stomlien
Prosjektledelse: Ida Johsen

Ansvarlig team fra DIST, som også har stått ansvarlig for kommunikasjonsstrategi og alle markedsaktiviteter i perioden:
AD: Finn Kristian Knudsen og Eirik Sørensen
Konsulent: Kristian Lyse
Prosjektledere: Nina Inberg og Martine Stolp

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012