Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

IKEA lanserer netthandel i Norge

Mål

IKEA var en av de første store hjeminnredningsaktørene i Norge som skulle lansere netthandel. Dermed ville IKEAs produkter for første gang bli tilgjengelig for folk over hele landet – også for de som ikke bor i nærheten av IKEAs seks varehus.

Vi visste at etterspørselen etter en netthandelsløsning fra IKEA var stor i Norge. Derfor var det ikke behov for en stor og kostbar lanseringskampanje eller noen form for betalt reklame. Vår viktigste oppgave ble å utvikle en smart og skreddersydd lansering som engasjerte den viktigste målgruppen for IKEAs nye netthandel – og de viktigste digitale ambassadørene til IKEA: De 92.000 Facebook-følgerne til IKEA Norge.

På IKEAs Facebook-side hadde vi muligheten til å engasjere digitalt oppdaterte og interiørinteresserte forbrukere. Dette ønsket vi å gjøre på en måte som både ville generere kunder til netthandelen, og samtidig gi de viktigste digitale IKEA-ambassadørene en morsom anledning til å snakke om at IKEA hadde lansert netthandel i Norge.

Video

Beskrivelse

Vi ønsket å gjøre noe spesielt for å feire lanseringen sammen med IKEAs viktigste digitale fans. Derfor inviterte vi dem til å hjelpe oss med å laste ned en sofa fra IKEA – på ordentlig.

Vi heiste opp en KLIPPAN-sofa i en enorm heisekran, 60 meter over bakken utenfor Mathallen i Oslo. Deretter spurte vi Facebook-følgerne til IKEA om hjelp til å svare på 12 trivia-spørsmål om IKEA.

Triva-quizen ble ledet av hele Norges gameshow-konge, Hallvard Flatland, og showet ble live-streamet til IKEAs Facebook-side, der Facebook-følgerne hadde en interaktiv dialog direkte med Flatland under hele sendingen.

For hvert riktig svar ble sofaen lastet ned fem meter, og vinneren ble den som svarte riktig på det aller siste spørsmålet. Det siste riktige spørsmålet gjorde at sofaen ble lastet helt ned på bakken. Personen som vant fikk æren av å bli den første offisielle kunden hos IKEA Norges nye netthandel, og fikk selvsagt KLIPPAN-sofaen som hun hadde lastet ned til odel og eie.

Effekt

Oppmerksomhetsresultater: Over 630.000 mennesker fikk med seg at IKEA hadde lansert ny netthandel gjennom lanseringsstuntet på Facebook.

Engasjementsresultater: IKEA femdoblet sin “like”-rekord på ett enkelt Facebook-innlegg. Det mest populære innlegget ble “liket” av hele 3236 personer, og totalt sett var det over 45.000 Facebook-følgere som engasjerte seg i lanseringen. I løpet av lanseringsstuntet fikk IKEA over 3100 nye følgere på Facebook.

Effektresultater: Netthandelen til IKEA ble en kommersiell suksess på rekordtid. På bare én uke passerte IKEA årsbudsjettet for hele perioden november-nyttår – og salgsrekorden fant sted allerede på lanseringsdagen, samme dag som vi lastet ned en sofa fra IKEA.

Andre involverte

Jan Christian Thomessen, IKEA
Kristian Willanger, IKEA
Preben Carlsen, Trigger
Henriette Tangen, Trigger
Tonia Kalantzakou, Trigger
SMFB - design
Webcast - streaming
Tor Lie - Foto

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012