Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Litago Julekalender

Mål

Oppgaven var å gi målgruppen et lite friminutt hver dag i 24 dager ved å lage en julekalender for Litagos Facebook-venner.

Vi ville at fansene våre skulle ha det like gøy med Facebook-vennene sine som det de hadde før sosiale medier var et begrep. Vi fylte derfor kalenderen med leker målgruppen kjente igjen fra sin egen analoge barndom, men vi lagde dem digitalt.

Gjennom lek og helt uten premier aktiverte vi målgruppen og kortet ned ventetiden mot julaften

NB! Se presentasjonsvideo da noen av aktivitetene nå er inaktive

Det endelige målet med å engasjere målgruppen er å øke salget, og dette kommer av seg selv hvis målgruppen tenker litt på Litago hver dag og tilgjengeligheten til produktet er godt.

Video

Beskrivelse

Litagos målgruppe er unge voksne. Disse føler en sterk nostalgi knyttet til egen barndom. Dette er trolig en av grunnene til at de i så stor grad omfavner et brand som Litago. For å spille videre på dette tok vi, i denne nettbaserte julekalenderen, altså tak i leker de kjente igjen fra sin egen analoge oppvekst, men vi gjorde dem digitale. Av lekene kan nevnes:

Boksen går, stolleken, FB-memory, Finn fem feil, Kast snøball på vennene dine, tenn verdens første online-adventslys (aguemented reality), Misteltein, KuTube, Spillelistehistorie, Wall flip book (verdens første facebookanimasjon), Har'n, Profilbilde-gris, Luciatog, Ettordshistorie, URL-rebus m.m.

Der det passet lot vi lekene utspille seg på Facebook-wallen, i fotoalbumene som taggegames (den gangen det var lov), på Youtube, i nettavisbannere, e.l. Ellers spilte fansen på litago.no, men fikk mulighetene til å spre leken via Facebook: Bilder av vennene de hadde kastet snøball på, seg selv med misteltein på hode, venner de hadde husket i spillet Facebookmemory etc.

Effekt

Tusenvis av nye fans (nå 115.000). Fantastisk engasjement på wallen, tagge games ble ferdige i løpet av tideler, fansen koste seg, og når de ikke lekte, kjøpe de Litago. Dette gav rekordhøyt salg i desember (30%vekst).

Andre involverte

TINE: Anette Tvenge. Kreativt ansvarlig: Per Kristian Voss Halvorsen og Kim Gothard Taanevig. Design og utvikling: Good Morning. Kreatører: Anders Gudmundstuen, Jens Petter Aarhus, Andreas Solberg Hedemann og Simen Sandbæk Skari. Tekstforfatter: Martine A. Bougaran. Kreative bidragsytere: Aud Helen Singstad, David Olavsrud, Hanne Marie Maugesten og Silje Midthaug. Produsent - Animasjonsdepartementet: Jakob Thommessen. Regissør - Animasjonsdepartementet: Martin Engh
Konsulent: Ellen M. Fougner og Jan Chr. Fosseidbråten.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012