Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Human App

Mål

I juli lanserer djuice ”all in 1” – en ny produktpakke som kombinerer mobilabonnement og en ”top of the line” smarttelefon til en lav pris. For å ta ”all in 1”-posisjonen er det viktig for djuice å øke merkevarekjennskapen blant sin målgruppe, unge voksne fra 20-30 år i Norges fire største byer, gjennom å etablere seg som mobiloperatøren som tilbyr alt i ett på mobilen. Målet er å etablere den nye markedsposisjonen og gjøre djuice ”all in 1” til en kommersiell suksess.

Beskrivelse

Vi vet at unge voksne ikke vil bruke penger på dyre mobilabonnement og telefoner. Vi vet at de vil ha mer tid og penger til å gjøre akkurat det de vil. Derfor ville vi gi målgruppen muligheten til å løse absolutt alt via mobilen.

Vi skaper verdens første menneskelige mobilapplikasjon: The Human App skal forene menneskelig skaperkraft, kreativitet og løsningsvilje med teknologiens uante muligheter. The Human App skal gjøre det mulig å løse praktiske utfordringer gjennom mobilen. The Human App skal kort sagt hjelpe deg med alt du trenger via mobilen.

For å finne den menneskelige halvparten av verdens første menneskelige mobilapplikasjon, utlyser vi en sommerjobb på Finn.no og jobber med et bredt spekter av taktiske PR-aktiviteter i sosiale og tradisjonelle medier. Finn-annonsen består av en vag beskrivelse av The Human App-konseptet, slik at det er umulig å forstå hva jobben egentlig handler om, samtidig som det var interessant nok til å trigge målgruppen til å søke på jobben.

Sommerjobben blir annonsert i relevante stillingskanaler for unge voksne på jakt etter en sommerjobb. Vi bruker stillingsannonser og ”hjemmelagde” plakater ved universiteter og i sentrum, samt geriljastunts for å nå ut til målgruppen på en billig og effektiv måte. Resultatet blir den mest sette sommerjobben på Finn.no i mai og over 700 søkere på en uke. Sommerjobben får et 20-talls medieoppslag i norske og internasjonale medier og massiv buzz i sosiale medier.

For å øke buzz-faktoren, og gjøre det enklere å velge ut hvem som blir The Human App, oppfordrer vi de 700 søkerne til å lage sin egen video som demonstrerer hvordan de vil utføre en sommerjobb som The Human App.

Vi får inn 63 videoer av søkere som kler seg ut som superhelter, hopper i vannet, er handlehjelper, festplanleggere, personlige vekkeklokker, gledesspredere, gressklippere og mye, mye mer. Innsatsen er overveldende og kreativiteten er stor.

Vi publiserer filmene på Humanapp.no og oppfordrer søkerne til å få vennene sine til å like sitt bidrag og hjelpe dem med å samle Facebook-likes for å øke sjansen for å komme til et jobbintervju. Den første dagen vi legger ut videoene blir de sett av over 30.000 mennesker på Youtube. De neste fem dagene ser over 70.000 mennesker de 63 hjemmelagde søknadsvideoene - uten at de markedsføres på andre måter enn av søkerne selv og deres nettverk.

Noen jobber hardere enn andre for å få jobben. De skaper egne Facebook- og Twitter-profiler under tilnavnet The Human App og får innspill fra sine venner om hva de skal gjøre i sine Human App- videoer. Og noen nektet å ta nei for et svar og fortsatte å lage videoer som oppfordrer oss til å kalle inn til intervju – selv etter at de har fått avslag første gang.

Bloggere blir involvert og markedsfører videoene til vennene sine. Tradisjonelle medier følger rekrutteringsprosessen fra A-Å, som et resultat av en proaktiv PR-strategi.

Etter ti intense dager finner vi den perfekte menneskelige mobilapplikasjon i Ulsteinvik. 21 år gamle Silje Urke Antonsen får jobben og skal tilbringe sommeren som The Human App.

The Human App skal treffe målgruppen i de fire største byene i Norge. Vi kler henne opp som en superhelt, setter henne inn i en "Human App-bil " og komponerer en ”Human App”-fanfare som blir kjenningsmelodien til The Human App. Så drar The Human App på turne for å hjelpe unge voksne i de fire største byene i Norge.

Når den menneskelige delen av The Human App er på plass utvikler vi den teknologiske halvdelen. Vi skaper en mobilapplikasjon for iPhone og Android og kobler dem opp mot innholdet på en blogg (www.humanapp.no) som følger The Human App gjennom sommeren. Vi integrerer kommersielle annonser med pris-/produkt-tilbud på djuice ”all in 1” på mobilappen og bloggen.

For å få hjelp av The Human App skriver man inn oppdraget som skal løses på mobilappen eller bloggen, hvor man også kan følge The Human App når hun løser oppdrag for andre. Strategien er å hjelpe så mange mennesker som mulig, på måter som er underholdende nok til at resten av målgruppen ser på når The Human App utfører oppdrag for andre.

Man kan alltid se hva The Human App gjør til en hver tid. Det skjer gjennom en ”live video”-stream overført via mobilkameraet til The Human App, som filmer seg selv med en iPhone når hun utfører oppdrag. I tillegg publiserer vi høykvalitetsfilmer fra dagens beste oppdrag på bloggen og mobilappen, som også er integrert med djuice sin egen YouTube-kanal.

For å gjøre det enkelt å vite når man kan få øyeblikkelig hjelp fra The Human App bruker vi GPS-teknologi slik at man alltid kan se The Human App på kartet i forhold til sin egen kartposisjon. Slik blir det enkelt for folk å bestille for eksempel instant parkservice, hvis The Human App er i nærheten når man har lyst på grillmat i Frognerparken.

For å nå ut til en større del av målgruppen oppfordrer vi til å dele Human App-innhold i sosiale medier. Vi gjør det enkelt å like sitt eget oppdrag på Facebook og til å oppfordre vennene sine til å gjøre det samme. Ved å sanke mange likes øker sjansen for å få hjelp fra The Human App.

The Human App hjelper djuice fans på Facebook gjennom en daglig orakel-økt, der hun svarer på alt de trenger å vite – uansett hvor vriene spørsmål finner The Human App svar. På den måten integrerer vi djuice sin fanpage på Facebook i aktivitetene, samtidig som det selvsagt er opprettet en egen fane for The Human App.

For å gi The Human App en kick start engasjerer vi en av de mest populære bloggerne i Norge til å være den første til å teste The Human App og invitere sine følgere til å bli med i konkurransen om å vinne et oppdrag. Vi inviterer også pressen til å teste ut The Human App, og belønningen er omfattende mediedekning og terningkast fem og seks i testene som blir utført.

Når lanseringen er unnagjort reiser The Human App på turné i Norges fire største byer – en uke i hver by.

Vi gjennomfører stunts underveis for å øke engasjementet. Når The Human App kommer til en ny by inviterer vi pressen til å teste tilbudet og får alltid ny oppmerksomhet. For å øke oppmerksomheten ytterligere overrasker vi målgruppen ved at Mira Craig og kjæresten kidnapper The Human App for en dag, for å ha henne som sine personlige slave. Stuntet får massiv medieoppmerksomhet.

Som et siste oppdrag inviterer vi folk i Stavanger til å løse så mange problemer som mulig på en dag. Mer enn 20 personer møter opp frivillig, kler seg ut som The Human App – i lilla maske og kappe – og reiser rundt i Stavanger i flokk og hjelper folk med å løse sine hverdagsutfordringer. En fantastisk avslutning på en engasjerende kampanje.

Effekt

Salgsøkning: 29 prosent. 1 av 3 i målgruppen kjenner til The Human App. 160.000 unike besøkende på www.humanapp.no (målgruppen totalt består av 600.000 personer). Over 100.000 likes på Facebook.
2. plass på topplisten for gratis underholdning på Appstore. Over 100 medieoppslag i norske og internasjonale medier. Blant annet TV2, Dagbladet, P4, Her og Nå, Nettavisen, Aftenposten og Dagsavisen. 3000 nye følgere på Facebook.

Andre involverte

djuice:
June Paulsen, leder djuice, Gro-Anita Breie, marketing manager, Lars Hafstad, marcom mgr.

Trigger Oslo:
Preben Carlsen, rådgiver, Markus Endresen, prosjektleder, Mari Siljeholm, redaksjonell rådgiver, Henrik Guderud, Øyvind Skogrand, medieinnsalg

Saatchi&Saatchi:
Håkon Fretheim, rådgiver, Eiliv Gunleiksrud, AD, Almir Busevac, utvikler, Rune Sandnes, produsent

Applikasjonsutvikling: Klapp Media
Foto: Tor Lie
Eventstøtte: Eventsupport

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012