Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Fribi

Mål

Fribi har som visjon å bli et globalt gi-bort-torg i lomma, og skal være et enkelt sted å finne gratisting eller gode byttehandler i nærheten av der du er.

Fribi er også et lite sosialt eksperiment, der vi skaper relasjoner mellom folk som tidligere ikke har truffet hverandre.

Med Fribi ønsker vi å inspirere oss selv, kundene våre og bransjen til å tenke nytt og til å skape kommunikasjon som gir målgruppen nytteverdi.

Beskrivelse

Fribi startet som et internt motivasjonsprosjekt der vi ville lage noe vi kunne lære av, noe ukjent, et eksperiment. Det ble til slutt Fribi, som vi har valgt å utvikle på egenhånd fordi vi tror sånn på tjenesten.

Løsningen kan på mange måter kalles en hybrid av aktører som Finn, Foursquare og Groupon og vi har valgt å lansere Fribi på engelsk, da vi mener tjenesten er like relevant i USA og Spania som i Norge. Det meste av kommunikasjonen som gjøres går på engelsk, slik at alle kan følge utviklingen av Fribi.

Det er vektlagt å komme frem til en så enkel løsning som mulig, som fokuserer på et par av fordelene med mobil: GPS og kamera.

Effekt

Fribi er en helt ny og ukjent merkevare uten midler til en storstilt markedskampanje. Med dette som utgangspunkt synes vi Fribi har blitt tatt i mot med stormende jubel.

Første døgnet havnet vi på 6. plass i AppStore og etter en uke var vi på Apples egen plukkliste over "noteworthy" Apps. På Twitter har vi fått mye omtale, både i Norge og utlandet og vi får stadig meldinger fra brukere som blir engasjert i selve utgangspunktet til Fribi som handler om å kunne dele det man ikke trenger selv.

Vi har begynt å få respons fra brukere verden over, fra Sør-Korea til Australia. Mandag 19.9. lastet over 600 personer ned Fribi i Italia og der fortsetter Fribi å vokse.

Fribi er en nyttetjeneste, ikke en kampanje eller et spill, så vi er tålmodige i forhold til bruken og ønsker en tjeneste som bygges sakte og riktig.

At en elektriker har gitt bort gratis elektrikertimer og at andre har gitt bort både spaserturer, klemmer, pinnedyr og klesskap tar vi som et sunnhetstegn. Nå er Hotel Havana, Insomnia og et par andre butikker på Grunerløkka på plass med sine Fribis som vi håper kan skape en ny og fin dimensjon i tjenesten.

Andre involverte

Konseptutvikling: Morten Isachsen, Per Kristian Stoveland, Tommy Stomlien, Mats Andreas Kristiansen, Andreas Skaranger, Mona Jensen, Per Olav Walmann, Håvard Stranden, Anders Aakre, og Lukas Szachanski
Identitetsdesign: Per Olav Walmann
Informasjonsarkitektur: Håvard Stranden, Per Kristian Stoveland og Tommy Stomlien
iPhone utvikling og wireframes: Per Kristian Stoveland
Backend og Html: Tommy Stomlien
Design App: Per Olav Walmann og Daniel Tveiten
Design nett: Per Olav Walmann, Ole Martin Kristiansen og Daniel Tveiten
Merkevare- og lanseringsstrategi: Mona Jensen, Lukas Szachanski og Morten Isachsen
Prosjektkoordinatorer: Ida Johnsen og Lukas Szachanski

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012