Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hodejegerne, Biljakt

Mål

Filmen Hodejegerne, basert på boka til Jo Nesbø, hadde kinopremiere 26. August 2011. Målsettingen med denne kampanjen var å skape oppmerksomhet i forkant av premieren og samtidig promotere den nyeste Lexus-modellen CT 200h. Lexus var en av sponsorene i filmen.

Video

Beskrivelse

Hodejegerne er en krim thriller, hvor GPS og sporingsteknologi er viktige elementer gjennom hele historien. I kampanje for filmen var det derfor helt naturlig å utvikle et konsept som var tett linket til kjernen i filmen. Lexus-merkevaren var en av sponsorene i filmen, og ble derfor sentralt plassert i kampanjen. I tillegg ga vi potensielle kinoseere et innblikk og en følelse med filmens storyline.

Konseptet:
- Vi plasserte en Lexus CT200h i hver av byene Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo.
- Spilleren lastet ned en iPhone el Android-app som innholdt en GPS-modul, en Lexus bilnøkkel og en serie med oppgaver
- Kartet hadde en sirkel som markerte hvor bilen befant seg innenfor og for hver oppgave spilleren klarte å løse minsket radiusen til sirkelen
- Når spilleren var i nærheten av en Lexus CT200h kunne han forsøke å låse opp bilen ved hjelp av nøkkelen i appen. Dersom det var riktig bil ble den aktuelle spilleren automatisk kvalifisert til finalen
- I løpet av kampanjeperioden kunne spilleren løse til sammen 10 oppgaver, med varierende vanskelighetsgrad. Hvert riktige svar førte spilleren et skritt nærmere bilen
- Finalen ble avgjort ved at en fra hver by løste en rekke vanskelige oppgaver relatert til filmens historie, og om bilen.

Effekt

- 9.200 nedlastinger av apps
- 28.800 forsøk på å låse opp bil med nøkkelen
- 40.000 unike besøk på kampanjesiden
- «Hodejegerne» ble nest beste premierehelg for en norsk film noen gang

Andre involverte

Ide/konsept: Are Sundnes, Rolf Risnes
Tekst: Rolf Risnes
AD/Design: Atle Mo
Rådgiver: Rolf Risnes
Prosjektleder: Erik Harg
Produsent: Jørgen Djuve
Utvikling kampanjeside: Thomas Kjørnes
Motion: Bård Hole Standal, Marcus Kjeldsen
Backend: Espen Høgbakk, Johannes Gorset
Utvikling iPhone: Mottimotti v/Ørjan Bruland
Utvikling Android: Ttech v/ Thomas Moen
Annonser/bannere: Artworks

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012