Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Rimi Pluss

Mål

Etter drøyt 10 år nådde Rimi bunnen som Norges minst prefererte lavpriskjede. Så hvordan er det mulig å øke markedsandelen i en kategori der alle sloss om å fremstå som billigst? Selv for den mest prisbevisste nordmann oppdaget vi noe som er mer verdifullt enn å fremstå som man har lavest pris. Deres tid!

Video

Beskrivelse

Så i stedet for å kaste seg inn i kampen om hvor man sparer mest penger, fremhevet vi det faktum at Rimi nylig har renovert alle butikkene sine og plassert alle varene i samme rekkefølge i samtlige 270 butikker. Gjennom å lansere et nytt shopping-verktøy: Rimi Pluss. En applikasjon som daglig lar familier inspireres av nye oppskrifter og som gjør det mulig for dem å dele handlelistene seg i mellom når en er på farten med mobilen og den andre sitter hjemme foran PCen. Men det beste med tjenesten er kanskje at varene i handlelisten sorteres automatisk etter hvordan de er plassert i butikken, slik at den som handler får med seg det som skal kjøpes inn på kortest mulig tid.

Vi fortalte historien på TV om pappaen som kommer før alle de andre foreldrene til barnehagen for å hente sønnen og avsluttet med løftet om å gi alle Rimi-kundene mer tid til alt annet. Deretter spredte vi app'en i kundeaviser, annonser og butikkplakater. Vi brukte til og med kassalappen for å spre budskapet! Web- og mobilbannere drev trafikk til rimi.nos landingsside. Dessuten brukte vi PR og sosiale medier til å skape dialog rundt Rimi Pluss, ta i mot forslag til forbedringer og svare på spørsmål. Hele kampanjen hadde en tydelig rød tråd og et krystallklart budskap: Rimi – raskt og rimelig!

Effekt

I løpet av 24 timer ble app'en Norges mest nedlastede i App Store og tilbakemeldingene var overveldende. På Facebook økte fanskaren med 4,000 og halvparten av disse engasjerte seg i dialogen på daglig basis. Men prikken over i'en var kanskje at tjenesten etter bare én måned nådde over 90,000 nedlastninger.

Men det store spørsmålet gjenstår: Er det mulig for en lavpriskjede å øke sin markedsandel gjennom å lage et nytteverktøy? Akkurat nå vokser Rimis omsetning dobbelt så fort som de øvrige kjedene i kategorien. Rimi Pluss har nemlig ikke bare gitt nordmenn et helt nytt handleverktøy, men gitt Rimi noe som i stedet for å bare snakke, faktisk skaper en reell fordel for sine kunder. Rimi – raskt og rimelig.

Andre involverte

McCann /
Kreatører: Martin Røstvold Thorsen, Lillian Audunhus, Anne Mæhlum, Jens Petter Aarhus og Henrik Bydal /
Assistenter: Cathrine Ulriksen, Tonje Myklebost /
Rådgivere: Paal Tarjei Aasheim og Marius Zachariasen /
Prosjektleder: Hanne Karlsen

MediaFront /
Kreatører: Christian Aune, Nina Nedreaas, Johannes Rummelhoff /
Design: Christian Aune, Silje Gabrielsen, Espen Steinum, Hanna Petrine Munkeby, Linn Wirum /
Teknisk ansvarlig: Peter Wojciechowski og Magnus Nevestad /
Rådgiver: Ole Andre Sannes /
Prosjektleder: Linda Vik, Karin Lima /

Backend mobil og web + programmering: Laboremus /

Ansvarlig hos kunde: Henning Eriksen, Caroline Engene og Vidar Engen /

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012