Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hormonsjekk

Mål

Forbrukerrådet setter fokus på bruken av hormonforstyrrende stoffer i vanlige kosmetikkprodukter. Forbrukerrådet er bekymret for hvordan dette kan påvirke helsen vår, og spesielt barns helse. Målsetningen med Forbrukerrådets kampanje er å skape kunnskap hos forbrukerne om hvor utbredt bruken av disse stoffene er og mobilisere forbrukermakt mot produsentene.

Video

Beskrivelse

Fremfor å lage en tradisjonell informasjonskampanje utviklet APT en app med strekkodeleser som bokstavelig talt flyttet forbrukermakten ut i hånden til forbrukeren. Kampanjen er en nasjonal dugnad der alle kan bidra til å få produsentene til å erstatte mulig farlige tilsetningsstoffene i helseproduktene med trygge tilsetningsstoffer.

I tillegg til appen er det utarbeidet en egen facebookside med samme databasegrunnlag som appen. Gjennom denne har forbrukerrådet fått økt bevisstheten om sin facebookside som kanal for forbrukerhenvendelser.

Effekt

Så langt har appen hele 75 000 nedlastninger og hele
760 000 produktscanninger (strekkodescanninger).

Juryens begrunnelse

Løsningen skaper rom for en innovativ og ekstremt effektiv måte å distribuere viktig informasjon, ogtilrettelegger på en elegant og fremtidsrettet måte at publikum selv kan bidra til å forbedre sin egen hverdag og påvirke et helt marked. Konseptet er så enkelt og rent at man egentlig ikke trenger mer informasjon en tittelen på appen, og da er jo i utgangspunktet mye gjort riktig. Med meget effektiv og elegant bruk av crowdsourcing og sjeldent god innsikt lagt til grunn, får også målgruppen et kraftig verktøy i hendene og en nesten unik og direkte adgang til å utøvve sin makt som forbruker, sier juryleder Christian Westerberg Thoresen.

Les mer på INMA.no.

Andre involverte

Eva Sannum, Txt, Markus Lind, AD, Espen Aaeng, design.
Christopher Aalholm og Kaja Kristiansen, teknisk, Linda Tillier, prosjektleder Fred Kihle, konsulent.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012