Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Oslo Sportslager App

Mål

For de fleste butikker i 2011 er det en utfordring å trekke folk inn i butikk. Ikke bare konkurreres det mot nabobutikken, men også nettbutikkene tar en stadig større andel. Sammen med Oslo Sportslager fant vi ut at det riktige var å utvikle et lite lojalitetsprogram med utgangspunkt i mobilen, som tross alt er med folk før, under og etter kjøp.

Beskrivelse

Appen inneholder nyheter, tilbudsavis, et klippekort og et ukentlig skrapelodd hvor man kan vinne produkter fra Oslo Sportslager og deres samarbeidspartnere.

Ved å registrere bursdagen får man en liten gave på dagen og ved å spesifisere hvilke idretter man er interessert i kan man motta push-varsler når det kommer aktuelle nyheter eller tilbud tilpasset profilen.

Skrapeloddet (Norges første?) og dagsaktuelle tilbud gir en grunn til å åpne Appen jevnlig. I desember kjøres det på med skrapelodd hver dag frem til julaften (en mobil julekalender!) og i janur lanseres Vinterjakten for å aktivisere skientusiastene.

Klippekortet gir ikke bare kundene en fordel, men Oslo Sportslager får for første gang muligheten til å finne de beste kundene. Dagens kassaløsning gir ikke denne muligheten, og gjennom Appen kan man måle antall kjøp og total kjøpssum hos den enkelte kunde. Kombinert med unike profiler gir dette Oslo Sportslager effektiv kunnskap om kundene sine. Det er laget en egen statistikk-løsning i backend slik at butikken kan tracke alle aktiviteter og få informasjon om den enkelte kunde.

Grunnet god respons vil Appen utvikles til Android over nyttår.

Effekt

På under to uker hadde over 8000 lastet ned Appen og det var gitt bort 147 bursdagsgaver. Skrapeloddet ble benyttet av... og det er ukentlig sendt ut xxxx push-meldinger om nytt skrapelodd (hver tirsdag).

Oslo Sportslager som kun har 1 butikk i Oslo (Torggata) har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra egne kunder, ansatte og de som er fans på Facebook. I tillegg fikk de verdifull omtale i Finansavisen.

Andre involverte

Per Kristian Stoveland, Tommy Stomlien, Per Olav Walmann, Mats André Kristiansen, Mona Jensen, Lukas Szachanski

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012