Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Litago Ku-kø

Mål

Litago lanserte et helt nytt produkt, Litago Smoothie Shake, i utvalgte butikker. Målet med denne kampanjen var å skape forventing og interesse for dette helt nye produktet ? allerede før det fantes i butikkhyllene.

Samtidig ønsket vi å gi våre trofaste Facebook-fans en mulighet til å få høre nyheten først.

Video

Beskrivelse

Litagos kjernemålgruppe er unge mennesker som følger merkevaren tett. Det er de samme menneskene som ville lagt seg i kø for å få billetter til kjente pop- eller rockestjerner. Ville de også stille seg i kø for å få bli den første til å smake en helt ny og foreløpig hemmelig Litago-drikk? Og ville denne køståingen bli morsom?

Vi lagde Litago Ku-kø, en online kø der deltagerne startet i den rekkefølgen de kom inn og deretter kunne kjempe seg fremover ved å spille en pasteurisert versjon av klassikeren stein-saks-papir, der valgene var byttet ut med en rekke ulike såkalte sykluser.

Hvis du slo den som sto foran deg gikk du forbi denne, slo du neste gikk du forbi denne osv. Ved uavgjort vant den med flest tålmodighetspoeng ? disse tjente deltagerne ved å spille ofte og ha mange venner i køen. Tapte du, falt du en plass tilbake.

For å gjøre det interessant for folk som kom sent i gang lagde vi en ?ta-sjansenknapp?. Denne kunne deltagerne kun bruke en gang i løpet av hele perioden, og da havnet man på en helt tilfeldig plass i køen.

Den som sto først i køen 27. desember klokka 22 skulle få den nye drikken levert på døra med kurér, rett før resten av verden fikk smake. Smakingen skulle filmes og kameraet tilfalle vinneren. I tilegg til dette skulle de som endte blant de fem hundre første, og deretter hver tiende plass få smaksprøvekuponger tilsendt på mobil.

Effekt

2.750 personer stilte sin Facebook-profil i kø. De bruke førjulstid og romjul på et produkt som kom i butikken i januar og sto da ?klare? med smaksprøvekuponger på mobilen. Vi lyktes i å skape ambassadører for Litago Smoothie Shake fra før dag en.

Og for å sitere vinneren Dennis' svar på spørsmålet
På en skala fra en til ti, hvor morsom var konkurransen?

"Ti! Det var veldig gøy. Når man var fremst, men kom litt bakover så måtte man bare kjempe seg fremover igjen. Veldig sånn konkurranseinstinkt."

Andre involverte

Tekstforfatter: Per Kristian Voss Halvorsen
AD: Kim Gothard Taanevig
Kundeansvarlig: Jan Christian Fosseidbråten
Konsulent: Ellen Fougner
Prosjektleder: Nina Gilhoff
Produksjon: Good Moorning
Design: Animasjonsdepartementet/Good Morning
Kurér, dokumentasjon og presentasjon: Ola Nielsen&Kristian Haukland

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012