Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Litago Ku-tur

Mål

Litago har en demokratisk tradisjon for å la målgruppen bestemme hvilke smaker de skal lage, så i sommer skrev vi under Litago-kartongen: Hvilken smak vi du ha? Målet var å gi målgruppen mulighet til å engasjere seg i merkevaren.

For å finne ut hvilket av forslagene vi faktisk skulle lage ville vi utvikle en lek for de virkelig lidenskapelige fansene. Vanligvis har deres engasjementet vist seg på Facebook, på kampanjesider og gjennom apper, men nå ville vi skape en analog og lokal entusiasme i tillegg. Erfaringen tilsier at jo mer målgruppen engasjerer seg jo mer Litago drikker de og jo flere venner drar de med seg i engasjementet.

Video

Beskrivelse

Spørsmålet: Hvilken smak vi du ha? som sto under kartongen gav tusenvis av smaksforslag på Facebook. Og for å finne ut hvilken av smakene vi skulle produsere utviklet vi Litago Ku-tur.

Litago Ku-tur var en lek der små fysiske Litago-kuer med fem ulike smaker skulle gjemmes og finnes av fans over hele landet. Den kua som oppnådde flest poeng avgjorde Litagos nye smak! Kuene fikk poeng ved å reise lengst mulig og ved å ta merker, blant annet for å bli funnet og gjemt av flest "gjetere?.

Premien: Alle som var med på reisen til den kua som vant får profilbildet sitt på den nye Litago-kartongen!

For å øke engasjementet og gjøre det lettere å lete kunne man også laste ned Litagos egen Ku-lokkapplikasjon! Med denne kunne du raskt finne ut om det var noen kuer i nærheten av deg og få hjelp til å finne dem. Hvis du fant en kunne du bruke appen til å registrere funnet og laste opp nytt gjemmested.

Underveis i kampanjen kunne deltagerne abonnere på informasjon om spesifikke kuer og kommuner. Hvis en ku for eksempel ble gjemt i Etnedal, og du abonnerte på denne kommunen, fikk du umiddelbart beskjed. Det samme hvis en spesifikk ku du abonnerte på fikk nytt gjemmested eller endret status.

Ved å delta på flere kuers reiser økte vinnersjansene, det samme gjorde de selvfølgelig hvis du fikk mange til å bli med på akkurat din kus reise.

Effekt

Engasjementet var fantastisk fra den dagen publikum ble bedt om å komme med forslag til nye smaker. Bare her oppnådde vi tusenvis av innlegg på FB fra fans som ville påvirke sin egen yndlingsdrikk.

Kuene ble ekstremt populære. ?Alle? ville ha og som forventet forsvant det en del kuer til folk som beholdt dem, men selvjustisen gjennom FB og andre steder var hard og de fleste kuene reiste fra sted til sted og gledet dedikerte Litago-fans over hele landet. Den som reiste lengst passerte 4100 km. Det er forresten forsatt rift om kuene og det spørres jevnlig på FB-wallen om noen vil selge eller gi bort en ku.

Vi passerte den magiske grensen på 100.000 FB-fans og det stoppet ikke før vi bikket 110.000, nå er vi oppe i over 115!

Og hva med vinneren? Det ble Brownies - snart å finne i en kiosk i nærheten.

Andre involverte

Tekstforfatter: Per Kristian Voss Halvorsen
AD: Kim Gothard Taanevig
Kundeansvarlig: Jan Christian Fosseidbråten
Konsulent: Ellen Fougner
Prosjektleder: Martine A. Bougaran og Nina Gilhoff
Fotograf/klipp: Andreas Helland Johannessen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012