Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kodesnoker

Mål

Norges Kreative Fagskole ville løfte frem et av digitalstudiene deres - Interaksjons Design og skaffe flere søkere. Samtidig ønsket de å hente kompetanse innen design og programmering inn i klasserommet slik at studentene også i større grad kunne lære av hverandre og ikke bare av boka og lærerne. Vi ville med andre ord rekruttere nerder.

Video

Beskrivelse

Ved å plassere tekstbaserte illustrasjoner i kildekoden på populære nettsider , gjorde vi kildekoden om til vår annonsekanal.

Høyreklikker man på hvilken som helst nettside får man opp alternativet: «Vis kildekode». Programmerere bruker ofte kildekoden til ulike nettsteder for å lære hvordan løsninger er bygd opp. For å kopiere og for å dele med hverandre.

Trafikken fra kildekoden ble hentet opp gjennom en unik URL, som kun var tilgjengelig gjennom kildekodene på de ulike nettstedene.

Kildekoden til Dagbladet, digi.no, storedyret.com, Norges Kreative Fagskole, blogg.no, mm. og flere plasseringer er under planlegging.

Effekt

Vi fylte opp studieplassene på Norges Kreative Fagskole, samtidig som vi skapte en ny og fremtidig mediekanal for skolen. Den er billig, effektiv, og skaper mye buzz.

Juryens begrunnelse

Anorak ønsket å hjelpe NKF med å rekruttere nerder med sin kildekode kampanje. Ved å plassere tekstbaserte illustrasjoner i kildekoden på populære nettsider, gjorde de kildekoden om til en annonsekanal.

Ideen i seg selv er ikke ny, men juryen synes den absolutt var relevant for studierettingen. Selv med en slik enkel utførelse har de klart å skape en effektiv annonse ved hjelp av PR på flere av de store mediene.

Teamet

Andre involverte

Jens Petter Aarhus, Jens Bjørklund, Ingar Haug Steinholt, Eirik Johansen, Camilla Halleraker, Tone Angsund

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012