Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

IKEA BERÖRA

Mål

IKEA skulle lansere IKEA-katalogen for iPad. Målet var å skape blest rundt dette, og få så mange som mulig til å laste den ned.

Video

Beskrivelse

IKEA ønsker å framstå som en sjarmerende hjelper i folks hverdag, og arbeider hele tiden med å utvikle og lansere produkter som folk kan ha nytte og glede av. Alle disse produktene er samlet i IKEA-katalogen. Når vi så skulle lansere katalogen på iPad i februar, utviklet vi likegodt et helt nytt og flatpakket produkt, BERÖRA, som forenklet bruken av lesebrett om vinteren. Ved å følge en liten manual kunne man enkelt gjøre votter og hansker iPad-kompatible, og i tillegg skapte vi en liten x-faktor som ga mediene enda en grunn til å skrive om lanseringen.

Effekt

Både katalogen og Beröra Vottekit ble annonsert for i bannere på vg.no og i 15 sekunders reklamefilmer på VG-TV.

- Kampanjen fikk masse oppmerksomhet i media.
- Kampanjen har satt norsk rekord i antall klikk
- 12 000 vottekit forsvant på under 14 dager
- IKEA-katalogen gikk rett opp på 1.plass i Appstore,
og er nå den mest nedlastete IKEA-katalogen i verden

Juryens begrunnelse

SMFB og IKEA kom inn på andreplassen i februar måned med et helt nytt flatpakke produkt.

IKEA skulle lansere IKEA-katalogen for iPad og målet var å skape blest rundt lanseringen, samt få flest mulig til å laste ned appen. Ved å lage et helt nytt og flatpakket produkt til iPad sørget SMFB at IKEA kunne få PR og buzz rundt sin nye digitale katalog.

Dette var rett og slett en veldig god ide og en smart løsning for en lansering. Med tanke på sitt mål om å få PR og buzz, synes juryen de har klart dette på en spennende og nytenkende måte.

«Rett og slett veldig IKEAisk» oppsummerer juryen.

Andre involverte

Kreativt team: Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre
Prosjektleder: Tonje Skjetne Bjørnerem
Konsulent: Kristian Kristiansen
Formgiver: Nicklas Hellborg
Illustrasjon: Torgrim Nærland
Animasjon: Tilnærmet Lik

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012