Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Keep It Green

Mål

Oslo kommune, ved Renovasjonsetaten (REN) vil og må komme i dialog med Osloungdom rundt kildesortering. Målet er å få flere til å kildesortere bedre. Den kampanjen som ble utviklet skulle også være en promo for Snowboard VM og bidra til å få folk interessert, engasjert og aktivert - og få flest mulig til å finne veien til VM.

Video

Beskrivelse

Snowboard-VM i Oslo med Terje Håkonsen i spissen, har en tydelig miljøprofil kombinert med en bred appell i målgruppen. Derfor var et sponsorat og miljøsamarbeid noe både VM og REN kunne dra nytte av. En avgjørende forutsetning for kampanjens suksess var riktig vekting av snowboard og kildesortering. For mye kildesortering ville blitt uinteressant for målgruppen, for mye snowboard ville ikke gjort noen jobb for REN.
"Keep it Green" er VMs miljømanifest. Konseptet er forenlig med RENs virksomhet og har troverdighet hos målgruppen. Derfor gjorde vi "Keep it green" til et felles prosjekt under arrangementet.

Dette gikk i hovedsak ut på kildesortering under VM, men også på et bærekraftig arrangementet generelt. For å sparke igang prosjektet inviterte vi samtlige ungdoms- og videregående skoler til gratis snødag i VM-anlegget. Navet i prosjektet var en VM-App, en nettside og en filmkonkurranse som ble lansert på snødagen: ?Film ditt beste eller morsomste triks og post det på keepitgreen.no?. APPen inneholdt i tillegg til info om VM og kildesortering i Oslo, også en kamerafunksjon som ved hjelp av et banner plassert ved et hopp i bakken trigget en AR 3D-animasjon live mens man filmet (verdens første!). Disse bannerne plasserte vi også i Varingskollen og i snowboardparker i Oslo sentrum. I tillegg kunne man selv printe ut banneret og filme hvor som helst.

Det hele ble støttet opp av kinofilm med Terje Håkonsen, annonser i Natt og Dag og profilering av hele Nasjonalteateret stasjon. En sentral arena å kommunisere på da kollektivt var det eneste transportalternativet under VM.

Effekt

Vi nådde ut til alle ungdomskoler og videregående skoler med budskapet om et grønt snowboard-VM, og ca 1000 skoleungdom deltok på snødag i Tryvann i 19. januar. Over 300 filmer ble lastet opp på siden som hadde 16000 unike brukere og 75000 filmvisninger. Aftenposten.no kåret top 5 filmer i måneden før VM. APPen blir etter VM en ren kildesorteringsapp for Oslo. Kampanjen var med å løfte frem miljøbudskapet både på redaksjonell plass i alle kanaler og i sosiale medier. Keep It Green!

Teamet

Andre involverte

Rådgiver: Jon Fredrik Sandengen
Prosjektleder: Gry Bækkelund
Kreatører: Snorre Martinsen og Øyvind Waage
Digitalt team: Håkon Fretheim, Eiliv Gunleiksrud, Rune Sandnes, Almir Busevac
Campaign manager: Martine Stolp

Andre involverte:
Nodes
Stir v/ Axel Råberg
Christian Bielke
Phuc Tan Nguyen
Pål Ulvik Rokseth
Henrik Beck Kæmpe

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012