Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Kvikk Lunsj Søndagstur

Mål

Kvikk Lunsj er et norsk merkevare-ikon, og har hatt posisjon som tursjokoladen i 75 år. Men salget av Kvikk Lunsj har i stor grad vært begrenset til påsken og vintersesongen -med over 70 prosent av salget.

Nå har man funnet en anledning som eksisterer uavhengig av årstidene, og som ingen merkevarer eier. En anledning som per definisjon var Kvikk Lunsj sin; Søndagsturen. Søndagen er selve turdagen par excellence.

Målsetningen med kampanjen var å ta eierskap til vår offisielle turdag, og befeste posisjonen som tursjokoladen hele året.

Video

Beskrivelse

«Søndagsturen» var merkevaremessig en perfekt match for Kvikk Lunsj. For å synliggjøre sjokoladens rolle i denne anledningen utviklet vi en app som både gav verdiøkning i form av nytte og underholdning der brukerne skaper, får og konsumerer relevant søndagstur innhold.

Basert på lokasjon gir app'en brukerne forslag til turer i nærheten, men man kan også søke etter turforslag over hele landet. I tillegg kan man filtrere på ski/fottur og distanse.
Turforslagene er tegnet inn på kartet, og en fargeindikator viser hvor langt man har gått og hvor langt det er igjen av turen. Medaljer venter etter et visst antall kilometer.

App'en blir bedre jo flere som bidrar med turer. Dette gjøres enkelt ved å begynne opptaket der man vil at turen skal starte, gå turen og avslutte opptaket. Deretter gir du turen et navn og registrer den. Underveis på turen kan du legge til kommentarer og bilder. Også her venter medaljer til de som bidrar mest.

I app'en er det også et søndagslotteri, der folk kan delta ved å finne og samle virtuelle lodd mens man er ute på tur. Et virtuelt lodd blir generert 2 km fra der man befinner seg, og et spor fører brukerne til riktig posisjon. Loddet lagres så automatisk innenfor en radius på 50 meter. Og vips så er du med i trekningen av flotte premier.

I tursekken, som fungerer som en brukerprofil, har man oversikt over hvor langt man har gått, antall turer og tid brukt på turen, samt medaljer. Her ligger også turene brukerne har produsert selv, samt eksisterende turer man har gått.

I tillegg til app'en ble det utviket en Facebook fane der man kan følge turstatistikk fra app'en live, samt holde seg oppdatert på de ukentlige premiene.

Effekt

Kampanjen resonnerte umiddelbart med den norske folkesjelen, og økte salget med over 26% i henhold til AC Nielsen tallene for dagligvarehandlen.

App'en gikk også raskt til topps i App Store, og ble lastet ned 30 000 ganger den første måneden.

Det har blitt produsert mer enn 3700 turer, der over 450 av disse er gått av andre Kvikk Lunsj'app brukere. Dette har resultert i 30 000 km med app'en i lomma og mer enn 7600 timer på tur.

Søndagskonkurransen, som kun er tilgjengelig på søndager, har generert 40 000 lodd.

Juryens begrunnelse

Inn på tredjeplass kom Kvikk Lunsj sin Søndagstur-app fra SMFB.

Kvikk Lunsj er et kjent og kjært norsk merkevareikon, som hadde som mål å ta eierskap til hele Norges offisielle turdag – nemlig søndagen, slik at de kunne befeste posisjonen som tursjokoladen hele året rundt.

Juryen synes at dette var å ta merkevaren på kornet – nesten så opplagt at juryen synes det var rart ikke Kvikk Lunsj har gjort dette tidligere. Med et skattekart, sosiale spredningsmuligheter, medaljer og et søndagslotteri er dette en app som kan passe for mange.

Andre involverte

Vibeke Wiedswang, Christian Steen, Joachim Skageng, Pablo Scaglione, Simen Brekken, Stig Bjølbakk, Carl Erik Conforto, August Lilleaas.

Ansvarlig hos kunde: Anette Kolderup, Bjørn Kjetil Tønnessen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012