Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Mr. Melk Winter Games

Mål

Å engasjere målgruppen i Mr. Melks univers og bevisstgjøre dem på at det er lurt å drikke tre glass melk om dagen. Tine vil også informere om at melk inneholder proteiner, vitaminer og mineraler som er bra for kroppen, spesielt når man er aktiv. Og at melk schmaker godt.

Video

Beskrivelse

Mr.Melk Winter Games er et fartsfylt 3D ski/snowboardspill for iPhone/iPad/iPod Touch. Spillet er satt i gjenkjennelig vakker norsk natur, og spilleren styrer Mr. Melk mens han mesterlig beveger seg nedover fjellsiden. Hovedaktiviteten i spillet består av sanntids kontroll av Mr. Melk på ski eller snowboard, og spilleren blir belønnet for å utføre tricks og for å klare pickups (samle gjenstander for ekstrapoeng). På denne måten låser man opp nye løyper og utfordringer. Highscorelisten er global, og tilfører dermed et sterkt konkurransepreg. Poeng og achievements kan også deles på Facebook.

Mr. Melk har tidligere hatt stor suksess med spill og det har blitt tydelig at dette er en finfin måte å nå og engasjere målgruppen. Det har vært ingen tvil om at dette blir satt pris på av de TineMelk vil nå, og det er en gylden anledning for Mr. Melk å prate om det som står hans hjerte nærmest, nemlig at det er viktig å være aktiv og at melk styrker kroppen.

Spillet ble lansert i anledning Snowboard VM, og Mr. Melks venner besøkte Aftenpostens Rail Jam og finalearrangementet på Wyller med spillet på storskjerm og plakater til alle fans. Plakatene er illustrert av illustratøren Björn Nordberg og viser Mr. Melk i et episk filmplakat motiv. Mr. Melk har personlig signert samtlige plakater. På begge eventene så konkurrerte spillerne om å få høyest poengscore for å vinne premier.

I tillegg så har Mr.Melk tatt initiativ til en ski/ snowboard triksevideokonkurranse som fortsatt pågår: http://www.youtube.com/playlist?list=PLCFD434836FC4CCE9. Alle som deltar får tilsendt den tidligere beskrevet signerte plakaten og konkurrerer om en hjelm fra Sweet Protection av samme type som Mr. Melk bruker i spillet.

Spillet vil fortsette å leve utover kampanjetiden.

Effekt

Mr. Melk Winter Games har uten tvil engasjert målgruppen, og har også nådd ut til mange flere enn Mr. Melks allerede eksisterende tilhengerskare på Facebook (som snart teller 115 tusen). Bruken av Mr. Melks stemme og hans morsomme kommentarer, som blant annet lovpriser melks fortreffelighet, er en av tingene som har hatt god gjennomslagskraft hos mottagerne. Mr. Melk kommenterer ikke bare mens du spiller, men også når du er i menyen. Av den totale tiden som er tilbragt i appen (gjennomsnittelig 22,3 minutter per spiller), og hvordan spillerne ofte siterer Mr. Melk, så kan vi se at dette er godt mottatt. Spillet får gode skussmål i App Store. Mr. Melk Winter Games har til nå et gjennomsnitt på 4 av 5 stjerner. 79 av 119 som anmelder gir spillet toppscore, og spillet lå en uke på 1. plass i App Store (Free Apps listen) for både iPhone og iPad.

Spillstatistikk fra lansering 07.02 til 28.02.12:
Antall nedlastninger: 158 225
Antall spillrunder: 701 287
Total spilltid i timer: 25 884 (dvs. 3 år)
Gjennomsnittelig spilltid per spiller: 13 minutter
Total tid brukt i app: 44 205 timer (5 år)
Gjennomsnittelig tid brukt i app per spiller: 22,3 minutter

Facebook:
Antall nye likes siden lansering av spillet (07.02 - 25.02): 3 658
Økning i engasjement (Talking About This): fra rundt 1 500 per uke i tiden før og like etter lansering til over 3 000 en uke etter lansering
Antall besøk til fanen "Mr. Melk Winter Games" (07.02 - 29.02): 13 490
Antall innsendte triksevideoer til konkurranse (per 29.02): 31

Mediemiks:
Spillet ble lansert via Mr. Melks Facebookside, og trailer og forskjellige promofilmer ble også delt på Youtube. Spillet ble i tillegg markedsført på Aftenpostens snowboardseksjon i anledning VM, på Aftenposten mobil, VG mobil, på 123spill.no, med Facebookannonser og på Spotify.

Juryens begrunnelse

Hyper og Tine tar en 360 backflip inn på en fjerdeplass for mobilspillet Mr. Melk Winter Games.

Mr. Melk har tidligere hatt stor suksess med spill, noe som har vist seg å være en flott måte å engasjere målgruppen på. Spillet hadde som mål å vise at det er viktig med aktivitet og at melk (som inneholder proteiner, vitaminer og mineraler) er bra for kroppen.

Juryen synes spillet Mr. Melk Winter Games er en morsom aktivitet, med mange brett og et bra «gameplay». Med flott håndverk og en morsom utnyttelse av Mr. Melk falt dette spillet i «schmak» hos juryen, og nok til en fjerdeplass i februar måned.

Teamet

Andre involverte

Fra Hyper:
Fred Hauge (kreatør/rådgiver)
Gro Larsson (kreatør)
Ingeborg Justnes (prosjektleder)
Jørgen Djuve (produsent)
Jørgen van Santen (kreatør)
Lars-Petter W. Kjos (rådgiver/ kreatør)
Roger Olden (design)

Fra Rock Pocket Games (spillutvikling)
Christian Borknes (Programmering)
Constantine Krystallis (Grafikk)
Fredrik Bue (Level design & QA)
Henning Ludvigsen (Grafikk - Lead/ Design)
Ivan Moen (Produsent/ Kreativ leder/ Design/ Programmering)
Trond Abusdal (Programmering - Lead/ Design)

Mr. Melk som konsept er utviklet av TRY ved Esther Hjellum, Jørgen Bøhle Bakke, Kristin Berge Jahr, Monika Augustsson.

Ansvarlig hos Tine er Sture Nicolaysen og Thomas Grotle

Plakatillustrasjon av Björn Nordberg

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012