Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Sweet Norwegian Deals

Mål

I anledning den norske regjeringens gransking av seg selv (samstemthetsrapporten) ba Kirkens Nødhjelp om hjelp til å sette fokus på en urettferdig norsk handelspolitikk som ødelegger for mennesker i fattige land.

Beskrivelse

Norge gir med den ene hånda og tar med den andre. Bistand blir brukt som unnskyldning for å fremme egeninteresser på områder innen salg av våpen og ammunisjon, salg og utvinning av olje og generell landbrukspolitikk.

Er det greit at regjeringen velger å granske sin egen handelspolitikk, i steden for å la en objektiv tredjepart gjøre det? Er det mer ok å utnytte fattige fordi vi er verdensmestere i bistand, vinner flest gull i vinter-OL og spiser taco på fredagene?

Det regjeringen driver med er på grensen til svindel, akkurat slik nigerianere og viagraprodusenter hver eneste dag forsøker å lure oss på mail. Derfor bestemte vi oss for å putte den norske handelspolitikken inn i det universet folk flest forbinder med svindel:
Spam.
Vi spammet det norske folk med mailtilbud på de «norske» produktene ammunisjon, fisk, olje og laks. Mailen signerte vi med Den Norske Regjering og alle ledet inn til regjeringens offisielle nettbutikk:
www.sweetnorwegiandeals.com
Her kunne du kjøpe produktene våre og lese mer om regjeringens handelspolitikk. I tillegg kunne du sende spam til venner, lese brukeranmeldelser og laste ned wallpaper. Vi utviklet bannere og gjennomførte stunt.

Effekt

Den norske regjering solgte som aldri før og kampanjesiden fikk mer enn 26 000 unike besøk over en to ukers kampanjeperiode. Bannerne hadde en clickrate på 0,59% og siden spredde seg på Twitter og Facebook.

Men det aller beste: Et uttalt løfte fra fire norske topp-politikere fra både opposisjon- og regjeringspartier om å sette den norske handelspolitikken på agendaen i egne partier gjennom partiprogrammet.

Andre involverte

Anorak: Jens Bjørklund, Anders Gudmundstuen, Torgeir Vierdal, Kasper Amundsen Tuvnes
Kunde: Sindre Stranden Tollefsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012