Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Kitchen CoLab

Mål

Å inspirere flere nordmenn til å designe sitt eget kjøkken med IKEAs kjøkkenplanlegger.

Video

Beskrivelse

IKEAs kjernefilosofi er å la kundene gjøre en del av jobben selv. Vi er alle designere hos IKEA, og tusenvis av nordmenn tegner allerede sine egne drømmekjøkken med kjøkkenplanleggeren hvert år. Alle skissene lagres automatisk hos IKEA, men ikke alle ser dagens lys. Vi dykket ned i arkivet, fant frem fire lovende tegninger og bygget ferdige kjøkken basert på dem. Deretter sporet vi opp de fire personene som tegnet dem, og inviterte dem til å fronte en kampanje som "gjestedesignere". I bannere, avisannonser, magasinannonser og på TV lokket vi folk til kampanjesiden, der de fire designerne presenterte deg for sin kjøkkenløsning. Herfra kunne du lett gå videre til å designe ditt eget kjøkken. Overalt lot vi de fire personene selv fortelle om sine løsninger, drømmer og ideer.

Effekt

- Kampanjesiden har blitt en av årets mest besøkte IKEA-kampanjesider internasjonalt.
- Bruken av kjøkkenplanleggeren økte betraktelig utover i kampanjeperioden.
- Kjøkkensalget på IKEA økte med 9%. En dramatisk salgsøkning tatt i betraktning at IKEA allerede er Norges ledende kjøkkenforhandler, og selger flere kjøkken per innbygger her enn i noe annet land.
- Kampanjens sympatiske vinkling fikk mye oppmerksomhet i de fires respektive lokalmedier.
- Siden ble tildelt 'Site of the day' av The FWA.

Juryens begrunnelse

En inspirerende førsteplass fra IKEA og SMFB.

IKEA har som mål å inspirere flere nordmenn til å designe sitt eget kjøkken. Sammen med SMFB laget de The Kitchen CoLab. En kampanje basert på fire helt vanlige folks kjøkkendesigns.

Juryen synes dette var en fin, søt og sjarmerende ide som man blir glad av. Ved å ta tak i fire eksisterende kjøkkendesign laget av helt vanlige folk, blir dette som et bevis på at alle er kjøkkendesignere på IKEA. Noe som står også veldig godt opp mot IKEAs kjernefilosofi - det å la kundene gjøre en del av jobben selv. En økt bruk av kjøkkenplanleggeren og et økt kjøkkensalg på 9% viser at dette er noe som har falt i smak hos folket.

Juryen vil også trekke frem at jobben har et imponerende stykke håndverk. Med andre ord en klar vinner i april måned.

«Rett og slett inspirerende» avslutter juryleder Jan Finnesand.

Andre involverte

Kreativt team: Hans Martin Rønneseth og André Koot
Prosjektledere: Jannicke Platou og Tonje Skjetne Bjørnerem
Konsulent: Kristian Kristiansen
Formgiver: Nicklas Hellborg

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012