Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

KiMs - Finner du dem, vinner du dem

Mål

KiMs ga reklamebyrået sitt i oppdrag å utvikle to nettannonser som skulle sette søkelyset på de nye chipsvariantene fra KiMs. I tillegg var det viktig at annonsene bygget videre på kjernen i KiMs posisjonering: fredagskos.

Video

Beskrivelse

I stedet for å lage to displaybannere, utviklet byrået en løsning som skapte involvering og engasjement, samtidig som produksjons- og mediebudsjettet ikke ble økt.
Det ble utviklet en aktivitet på Finn.no, Norges største markedsplass på nettet med over 30 millioner besøkende hver måned. I gjennomsnitt bruker hver besøkende ca. 15 minutter på å lete etter hus, bil, reiser og mer huslige ting som sofaer, tv-er, vaskemaskiner o.l.
I bannerannonser ble det opplyst om KiMs hadde gjemt chipsposer fra i rubrikkannonser på Finn.no. Hvis publikum fant posene, ville de vinne dem. Man fikk også vite at man kunne få hint om hva man skulle lete etter på KiMs’ Facebook-side, og bannerne linket dirkete til den. Publikum måtte Like Facebook-siden for å kunne se hintet. Hintene var alle relatert til noe man assosierte med fredagskos.
Den første som fant en chipspose, og som samtidig svarte på annonsen, vant en kartong med 15 chipsposer.
Kampanjen strakk seg over ni dager, med i alt 90 annonser. I hver annonse var det gjemt en chipspose. Gjenstandene i annonsene kunne relateres til fredagskos.

Effekt

Dette er en liten kampanje, som med enkle virkemidler ga stor effekt. Antall Like steg med 83 % i kampanjeperioden. Hundrevis av poster ble generert på veggen. Antall personer som snakket om KiMs på Facebook steg med 1500 %. KiMs økte salget av chips med 4 % i kampanjeperioden. Og klikkraten på bannerne var 0,9 i snitt, som er mange ganger høyere enn gjennomsnittet.
Engasjementet var stort, og folk begynte å hjelpe hverandre, poste bilder av annonsene hvor de hadde funnet chips osv.
Mange brukte mellom 5–10 timer hver dag på konkurransen, og de gikk igjennom mange tusen annonser for å sikre seg en kartong med 15 chipsposer.

”Det er sjelden FINN tillater at en ekstern aktør får gå inn i kjernevirksomheten til FINN, men dette var en kampanje som skapte stort engasjement internt. KiMs tok i bruk FINN på en original måte, ved å gjemme chips i rubrikkannonser på FINN.
Det var lav terskel for å delta i konkurransen, og man oppfordret brukeren til å gjøre nettopp det han vanligvis gjør på FINN – lete etter kupp.”

Andre involverte

Art Director: Jo Espen Johansen
Tekstforfatter: Ragnar Roksvåg
Digital Produsent & Rådgiver: Arnt Scheele
Designer: Edel Drage
Kreatør: Thora Soot
Kreatør: Tor-Olav Borgen
Prosjektleder: Hanne Skodbo Knudsen
Konsulent: Jan Christian Fosseidbråten

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012