Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

Barnas NAF

Mål

Å skape Norges mest engasjerende trafikkopplæring for barn.

Video

Beskrivelse

Høsten 2011 begynte NAF planleggingen av en trafikk-klubb for barn. Vår oppgave var å fylle den med engasjerende, men samtidig relevant digitalt innhold.

Gjennom å legge vekt på barnas sikkerhet, kunne NAF gi nåværende og potensielle medlemmer en spennende måte å engasjere barna i trafikksikkerhet.

Å forklare trafikksikkerhet til barn på en måte de forstår og liker setter visse premisser: Det digitale innholdet måtte ses på som ren underholdning, men ha et solid feste i et faglig rammeverk. Når barna selv ønsker å utforske innholdet, læres det raskere og bedre. Mye av trafikkopplæringen handler om å repetere til det sitter. Dette gjør barna selv når opplæringen er interaktiv og spillbasert.

Barnas NAF hadde allerede en logo, en grafisk løve kalt Naffen. Vi startet arbeidet med å omskape Naffen til en fullverdig karakter, med personlighet og stemme. Rundt ham lagde vi et univers hvor Naffen kunne utfolde seg ? bygda Nafdal ble til.

I Nafdal skapte, tegnet og animerte vi andre karakterer barna kunne knytte seg til og lære fra. Etter kort tid inneholdt konseptet:

- Historier og musikk - Naffen hadde til og med sin egen rap.
- Spillbaserte oppgaver for å skape involvering<
- Et dynamisk rammeverk, laget for å kunne legge til innhold i takt med en voksende medlemsbase.
- En oversikt over hvordan hver minste lille detalj hang sammen med relevant informasjon om trafikken.

Per august 2012 består Barnas NAF av




  • - En interaktiv iPad-bok

  • - Bilbingo for bilferier

  • - En fullt animert HTML5 webside

  • - Et magasin utgitt en gang i kvartalet.



Det kommer nytt digitalt innhold til hvert nummer av magasinet, både som apps og på nettsiden.

Lenke til iPad-app
Lenke til iPhone-app

Apps finnes også i Google Play.

Effekt

Barnas NAF har hatt en flott start og har allerede rundt 1500 medlemmer.

Barnasnaf.no har en gjennomsnittlig brukstid på 05.48 minutter, brukerne involverer seg med innholdet over lenger tid - og kommer tilbake.

Barnas NAF har allerede markert seg gjennom blant annet P4s sommerturne og er i ferd med å bli et viktig strategisk virkemiddel i NAFs arbeid med å lage nye produkter og tjenester for en ny generasjon medlemmer.

Andre involverte

Lars-Petter Windelstad Kjos, rådgiver, konseptutvikling
Karl Nystøyl, rådgiver, konseptutvikling
Trond Petter Sætrang, manusforfatter
Marcus Kjeldsen, concept art, karakterdesign, 3D
Alex Krill, karakterdesign og animasjon
Darek Nyckowiak, flashprogrammering
John-Terje Sirevåg, flashprogrammering
Terje Gran, app-utvikling
Erik Harg, app-produsent
Atle Mo, webdesign
Johannes Gorset, webutvikling
Andy Mytteis, prosjektleder

Lyddesign. Marius Rypdal
Magasinproduksjon. Egmont Serieforlaget
Profildesign. Snøhetta Design

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012