Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Hvorfor skal du digge Sigbjørn Johnsen?

Mål

Mål: Engasjere ungdommen til å legge press på Sigbjørn Johnsen slik at han innfører strengere skatteregler for norske bedrifter som opererer i utlandet.

Video

Beskrivelse

Problemstilling: Ungdommen vet ikke hvem Sigbjørn Johnsen er og norske skatteregler er milevis unna deres hverdag.

Idé: Få tusenvis av ungdom til å digge finansministeren, ved å gjøre Sigbjørn Johnsen til et nytt internettfenomen.

Effekt

38 582 personer underskrev kampanjen og Sigbjørn Johnsen endret loven.

Juryens begrunnelse

Changemaker, Anorak og Sigbjørn Johnsen er lik endring.

Changemaker ønsket å engasjere ungdommer til å legge press på Sigbjørn Johnsen slik at han kunne innføre strengere skatteregler for norske bedrifter som opererer i utlandet. Problemet var at ungdommene ikke viste hvem Sigbjørn Johnsen var. Og ved denne utfordringen fikk Anorak oppgave i å opplyse ungdommen slik at de også kunne gi sitt bifall til saken.

Ved å hedre finansministeren fremfor å sverte skattereglementet synes juryen dette var positiv måte å ta fatt i problemstillingen på. Juryen ser at dette kan ha falt i smak hos målgruppen, og synes selv at noen av klippene er ganske så morsomme.

«En noe overraskende kampanje med et lite glimt i øyet» avslutter juryen.

Andre involverte

Konsulent: Torgeir Vierdal
Prosjektleder: Ina Egelandsdal
Kreatører: Jens Bjørklund, Anders Gudmundstuen, Kasper Amundsen Tuvnes
Kundekontakt: Jens Aas-Hansen
Musikkvideo: Ziwer & Afan feat. Kristin (rap/sang), Peter Power (tekst og musikk), Sylve Broeh (foto)
Finansmester: Sigbjørn Johnsen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012