Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

IKEA - Moving The Warehouse

Mål

IKEA i Bergen skulle flytte til et nytt varehus, bare 300 meter unna det gamle.
Flyttingen hadde vært omtalt mye i mediene i løpet av byggeprosessen, og da det nærmet seg, var nyhetens interesse rett og slett litt over. Målet var derfor å skape ny giv rundt åpningen av det nye varehuset. Blåse luft i ballongen, engasjere Bergen og få pressen til å omfavne begivenheten på nytt.

Video

Beskrivelse

Det meste som kunne sies om åpningen var allerede sagt i pressen. Det var derfor essensielt at vi kunne finne nye grunner til at begivenheten ville bli omtalt, og som også evnet å involvere folk.

Det var da ideen om å søke flyttehjelp dukket opp. Kunne vi faktisk få mennesker til å stille opp for IKEA? Selvfølgelig bare ved å gjennomføre morsomme og engasjerende oppgaver.

De ulike oppgavene ble deretter definert, og vi fant ut at vi trengte hjelp til alt fra å lese beskjeder på kunderadioen, plante trær, til å oppbevare tusenvis av baller fra det gamle lekerommet.

Det ble bestemt at internett skulle fungere som hovedkanal for å både engasjere og rekruttere potensielle hjelpere.

Effekt

Hovedmediet i kampanjen var som sagt internett.
Det ble laget en enkel og sjarmerende kampanjeside der folk kunne melde seg til de ulike oppgavene. Via delingsfunksjoner ble budskapet spredd i sosiale medier.

Det ble også annonsert med bannere på lokale nettaviser.

I løpet av de fire første dagene ble det nye varehuset besøkt av mer enn 20% av Bergens befolkning. Faktisk tok hver åttende innbygger i Hordaland turen til IKEA Åsane.
Tidligere salgsrekorder ble behørig knust. Som en kuriositet kan det jo også nevnes at det ble fortært 77 000 kjøttboller under selve åpningshelgen.

Juryens begrunnelse

Førsteplass til flyttelass
- Det er deilig å få flyttehjelp fra venner. Akkurat det fikk IKEA og SMFB i sin kampanje for å promotere flyttingen av varehuset i Bergen. De rekrutterte vanlige bergensere til alt fra å lese beskjeder på kunderadioen, plante trær og oppbevare ballene fra det gamle lekerommet. En veldig modig kampanje som umiddelbart fikk elsk fra juryen.

Juryen anbefaler forøvrig alle som lager case-video til å la seg inspirere.

Andre involverte

Kreativt team: Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre
Prosjektledere: Tonje Skjetne Bjørnerem og Jannicke Platou
Konsulent: Kristian Kristiansen
Designer: Stina Norgren og Nicklas Hellborg
Illustratør: Torgrim Nærland
Motion Graphics: Sverrir Brynjolfsson

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012