Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Budsjettesten

Mål

Mål 1:
Få medlemmer til å ta en budsjett-test via kampanjesiden på nett.

Mål 2:
Få medlemmer til å laste ned og bruke en budsjettapplikasjoner for mobiltelefon.

Målgruppe var studenter og familier som er medlem i et LO-forbund.

Beskrivelse

Bakgrunn for ide
De færreste av LOs medlemmer har et skikkelig privatbudsjett. Det burde flere hatt for å få bedre kontroll på sin egen økonomi, og unngå overraskelser. LOfavør ønsket å belyse behovet for kontroll på privatøkonomien blant medlemmene sine, og ville samtidig tilby et enkelt verktøy som ville gi dem som ville mulighet til å lage et gjennomtenkt budsjett.

Utfordring
Det er ikke enkelt å få folk til å bli interessert i budsjettering i utgangspunktet. Samtidig var det mange banker med store budsjetter som snakket om økonomi, og LOfavør som medlemsprogram er ikke en tradisjonell avsender til budskapet. Og med budsjett på under en halv million var vi tvunget til å tenke annerledes for å få positiv oppmerksomhet.

Løsning
Vår ide var å utvikle en budsjett-test hvor medlemmene fikk prøve seg som økonomisk ansvarlig for en familie, samt å lage en budsjettapp til mobiltelefonen.
I testen måtte man bruke fornuft til å disponere tre månedslønninger (ble endret til 1 etter nøye overvåkning på Google Analytics) med både forutsigbare og overraskende utgifter – akkurat som i virkeligheten. Dem som klarte testen fikk muligheten til å være med i trekningen av en iPad, mens resterende ble bedt om å laste ned en budsjettapp til mobilen sin for å få bedre kontroll på økonomien. Vi utviklet et positivt tegneserieuttrykk for at ikke budsjett-testen skulle virke tung og kjedelig.

Effekt

Mediemiks: bannere på VG.no og A-pressen, Spotify og Facebook.
Mediebudsjett: Kunden ønsker ikke å gå ut med dette.

Med utgangspunkt i at vi skulle få folk til å bruke teste sine egne budsjettkunnskaper er vi godt fornøyd med resultatene, og syns løsningen er blitt unik i sitt slag. Den har allerede gitt oss "Site Of The Day" på AWWWARDS, og vi har klart å snakke om privat økonomi og budsjettering på en positiv måte.

Statistikk på kampanjesiden:
Besøk: 33 914 (7% via mobil og lesebrett)
Unike besøk: 29 711
Gj.snittstid: 3 min 18 sek

47 118 har startet testen
28 634 har mottatt første lønning
16 042 har ikke klart testen
9 040 har klart testen

Oppmerksomheten gjennom kampanjesiden gjorde at over 8 000 lastet ned Budsjettappen fra AppStore (iPhone) og Google Play (Android)

Juryens begrunnelse

Supertanker rapper tredjeplassen, også de med en variant av det kjente formatet “test deg selv”. Byrået har sammen med Good Morning laget en budsjett-test for LO-favør. Testen lar folk prøve seg som økonomisk ansvarlig for en familie. Utfordrende nok. – Hverken grensesprengende eller mega-interresant, men godt håndverk skal da også telle for noe!, skrek et visuelt orientert jurymedlem.

Andre involverte

Supertanker (Ansvar for strategi hos kunden):
John Jacobsen, Strategi og tekst
Anita Nørsett Dahl, Prosjektleder

Good Morning (konsept og produksjon for kampanjen):
Jørgen Winsnes, Konsept og design
Hans Petter Hagen, Konsept
Johan Lindqvist, Front-end programmering
Simon Pedersen, Back-end programmering
Eirik Fjellaksel, Prosjektleder

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012