Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Rainiest Place On Earth

Mål

Verdens nest største skoprodusent, det italienske skomerket Geox, lanserer en ny, urban sko med banebrytende teknologi. Skoen kombinerer de pusteegenskapene Geox allerede er kjent for. med 100 % vanntetthet. Dette er en helt unik type sko, utviklet for jobb og fritid i bymiljøer, også når regnet høljer ned.

Den globale lanseringskampanjen skulle både vise de unike egenskapene (100 % tørr sko som også puster) på en overbevisende måte, og samtidig bidra til å løfte merkevarens attraktivitet blant målgruppen, kjøpesterke 'young professionals' i storbyer verden over. Gjøre Geox litt kulere, rett og slett.

Video

Beskrivelse

Hvordan kunne vi overbevise målgruppen om dette er den perfekte skoen for målgruppens regnværsdager? En sko som både fungerer gatelangs på vei til jobb, gjennom en hel jobbdag på et varmt kontor, og hjem igjen?

Vi valgte å dra til en liten landsby i India, kalt Cherrapunjee - det våteste stedet i verden. Her kan vi virkelig bevise for alle at de har unike egenskaper. Takler skoene disse forholdene, takler de alt!


Gjennom en interaktiv dokumentar kan folk selv bevege seg rundt i gatene i Cherrapunjee og oppleve fuktigheten. Underveis finner man ulike Geox-testere som utforsker stedet og vi ser hvordan skoene klarer seg under de krevende forholdene.

Dokumentarene utforsker ulike sider av hvordan det er å bo på verdens våteste sted. Simultant måles også skoenes prestasjon (optimal fuktighet i et skomiljø er 37 %) og filmene har dynamisk oppdatering av hvor langt hver enkelt tester har gått og hvor mye vann skoen har blitt eksponert for. Til enhver tid kan man også se skoen i detalj og hvordan den takler forholdene.

Nettstedet inviterer også brukeren til bl.a. å se hele Amphibiox-kolleksjonen, lære mer om den unike Amphibiox-teknologien eller å utforske Geox Labs, hvor man har drevet med research og teknologisk innovasjon innen sko i over 20 år.

Effekt

Dette er en langsiktig, global kampanje for Geox, og følgelig foreligger ingen endelige resultater eller konklusjoner, annet enn noen svært positive indikasjoner etter første måned:
-Snart 700.000 unike besøk på siden etter fire uker (kunden målsatte 350.000 første mnd, så 50.000 de påfølgende måneder)
-Tre av dokumentarene er Geox sine mest sette filmer på YouTube noensinne, med over 1,1 millioner treff (telles uavhengig av filmene som sees på flash siten).
http://www.youtube.com/user/GEOXspa/videos?sort=p&flow=grid&view=0
-Pick of the day på Creativity Online
-Site of the day på The FWA
-Inspiration of the week på Propaganda3
-Lanseringskolleksjonen (den globale høstkolleksjonen FW12) av Amphibiox er allerede utsolgt fra Geox, og de vedtok denne uken å DOBLE de globale produksjons- og salgsbudsjettene for skokolleksjonen for FW13.

Juryens begrunnelse

Månedens Sølvtagg går til noe så sjeldent som en tungt produktfokusert kampanje kombinert med en knakende god idé. SMFB og britiske Stink Digital tok med seg en sekk med Geox-sko og en samling med ulike folk til Cherrapunjee, en særdeles fuktig landsby i India. – Å markedsføre vantette sko på verdens våteste sted kan kanskje virke opplagt, men når håndverk og historiefortelling er like vantett som produktet blir det naturligvis 10 poeng, sier juryen. Resultatene er det heller ikke noe å utsette på: skoene er utsolgt. Ekstra gøy at verdens nest største skomerke bruker en norsk kampanje globalt.

Andre involverte

Kreativt team: Eirik Stensrud og Thomas Askim
Konsulent: Kristian Kristiansen
Prosjektleder: Jannicke Platou
Web produsent: Christoffer Lorang Dahl
Grafisk design: Arnar Lindal Halldorsson, Magnus Snickars og Stina Norgren

Stink Digital:
Regissør: Rohan Blair-Mangat
Produsent: James Waters og Andy Kinsella
Foto: Benjamin Thomas
Musikk og lyddesign: Michael Fakesch

Ansvarlig hos Geox har vært Richard Holley, Georgio Lorenzo og Luigi Garbuio.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012