Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

The Kaizervirus

Mål

Kaizers Orchestra har bygd seg opp til å bli et av Norges største band gjennom å være sjangertro og ved å holde fast på sitt unike sound. Når de skulle gi ut albumet, Violeta Violeta Vol 3, opplevde en kjent utfordring for mange band som ønsker å nå et større og bredere publikum. Ettersom albumet først og fremst er et konseptalbum produsert i samarbeid med Stavanger Symfoniorkester manglet de den tradisjonelle radiohiten som kunne konkurrere med Katy Perry, Rihanna og Gangnam Style.

Vår utfordring ble derfor å skape forventninger og bygge engasjement rundt utgivelsen uten den tradisjoenelle radiohiten.

Beskrivelse

Basert på det kjente begrepet hos fansen, The Kaizervirus, lagde vi et verktøy som kunne gi fansen makten til å bestemme hvem som skulle få tilgang til musikken. Gjennom iPhone og Android applikasjonen, The Kaizervirus, lanserte vi låter fra det kommende albumet som ulike virus. For å få tilgang til låtene måtte man bli smittet.

Ved bruk av GPS og kartfunksjonen på telefonen kunne man finne fans som bar de ulike virusene. Når man befant seg mindre en 50 meter unna en smittet kilde ble telefonen automatisk infisert. Man kunne også oppsøke de som enda ikke var smittet
for å samle poeng og oppnå en høyere status.

Casestudy: http://kaizervirus.com/casestudy/

Effekt

Gjennom kampanjeperioden spredde de ulike låtene seg til over 50 land.

Over 200 medieoppslag i lokal, regional og riksdekkende medier som omhandlet applikasjonen.

Med totalt over 70 000 nedlastinger ble appen den mest popuære i både Appstore og Google Play.

Albumet toppet VG-listen første uken etter utgivelsen, - etter bare 2 dager i salg!

400% økning i aktivitetsnivå på Facebook, Instagram og Twitter.

Følgere på sosiale plattformene økte med 20%

105 000 unike besøkende på kampanjesiden.

Juryens begrunnelse

The Kaizervirus stakk av med den gjeveste plassen for november måned. Basert på det kjente begrepet hos fansen, Kaizervirus*, lagde Anorak og Notch et verktøy som kunne gi fansen makten til å bestemme hvem som skulle få tilgang til musikken. Gjennom iPhone- og Android-applikasjonen lanserte de låter fra det kommende albumet som ulike virus. For å få tilgang til låtene måtte man først bli smittet.

En fantastisk ide som intet mindre er spot on for kunden, sier juryen. Ord som «mektig imponert, smart og utrolig flott» kom ofte opp under juryeringen, og ikke minst det gode komplimentet «kanskje den kuleste ideen så langt i år». Denne jobben viser at Kaizers, Anorak og Notch skjønner fansen sin godt og behersker nettets premisser til fingerspissene. En kampanje hvor man faktisk velger å gi fansen noe fremfor kun å fortelle om et albumslipp – flott, sier juryen.

«En smart ide som sitter som støpt for fansen. Som i tillegg har en svært gjennomført art direction og design. En verdig vinner for november måned» oppsummerer juryleder Jan Finnesand.

*«Kaizervirus» er for øvrig et uttrykk som lenge har tilhørt kaizermytologien, et begrep vokalist Janove Ottesen ofte bruker fra scenen (ref.: www.kreativtforum.no/?ID=Cases&guid=1e05d5aa-34f9-4f05-9ede-8afcc22ef1f9).

Andre involverte

Fra Haaland, Eidsvåg & Strøm:
Simen Idsøe Eidsvåg

Fra Anorak:
Jens-Petter Aarhus og Eirik Johansen,

Fra Notch:
Simen Øian Gjermundsen, Henning Gjerde og Christopher Einarsrud

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012