Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Bli Med Å Bygge Landet - LEGO Norge 50 år

Mål

Gjennom et tiltak som maner til lek med LEGO-klosser, engasjere små og store byggmestre i fellesskap landet rundt, for å markere LEGO sitt 50 års jubileum i Norge.

Engasjere på tvers av alder og demografi, gjerne som en familieaktivitet, der de fleste enkelt kan delta. Gjennom dette få flest mulig til å "bli med å bygge landet" - i LEGO, på klossenes premisser.

Video

Beskrivelse

LEGO har en spesiell posisjon i nordmenns hjerter, og Norge er et av landene i verden der det selges flest brikker i forhold til innbyggere. I 2012 feiret LEGO 50 år med tilstedeværelse i Norge.

Gjennom prosjektet "Bli med å bygge landet", inviteres hele Norge til bursdagsfeiring. Gjennom en integrert kampanje, benyttes flere ulike flater som en inkluderende invitasjon til selve feiringen.

Kampanjen har fokus på lek og "LEGO- håndverk", gjennom dette markeres klossenes betydning. Underbygget av deres mantra "builders of tomorrow" og klossenes egenskaper, satt i et norsk perspektiv, oppfordres nordmenn i alle aldre til å bygge ulike ting i LEGO.

På kampanjenettsiden kunne man laste opp bilde av sine modeller, og dele disse med venner. Kun fantasien satte grenser for hva som kunne bygges, og resultatet ble deretter. Med utg.pkt i det man er stolte av i sin hjemkommune som "Saltstraumen", ”Sola Flyplass med Offshore” og "Holmenkollbakken", til mer familiære ting som "den kule bilen til tante" eller ostehøvelen sin.

Kampanjenettsiden fungerte som et nav, og inkluderte flere konkurranser iløpet av perioden. Støttet av flere drivere for oppmerksomhet, bl.a. 3 ulike augmented reality printannonser. I annonsene kunne man gjennom en skreddersydd app på mobilen, finne og "høre" flere 3D LEGO modeller plassert i kjente landemerker og vakre motiver med stort spenn, fra "Barcode" og Stalheim.

Kampanjen kulminerte i et ”norgestreff” for alle byggmestre, der det ble bygget med over 5 millioner klosser, og plassert mesterverk på et 65 m langt norgeskart.

Effekt

Utg.pkt for mediamix var med begrensede mediebudsjetter, å vekke oppmerksomhet ved å fremstille klossene gjennom en ny og annerledes opplevelse for folk flest. AR opplevelse i en printannonse, 3D modellering og lydbildet på de mest populære byggesettene, plassert i norske kjente motiver ble valgt som uttak for å underbygge "builders of tomorrow". For å inkludere flest mulig, og mane til en fellesskapsfølelse gjennom konseptet "Bli med å bygge landet", ble en digital løsning utviklet. Her ble det også gitt mer dybdeinformasjon omkring feiringen og eventet, samt muligheter til å kjøpe billetter. Bannere på dagbladet.no fungerte som inndragere til nettsiden. I tillegg ble det kommunisert til LEGO communities gjennom egne aktiviteter 1:1, samt annonser i Donald Duck.

Kort oppsummering over mål:
Over 2000 bilder av modeller ble lastet opp på nettsiden, over en periode på 6 uker.
Totalt i snitt nærmere 5 minutter på besøk, over 120 000 unike besøkende.
De ulike bidragene sanket totalt nærmere 30 000 unike stemmer. Topplassen sanket 1623 stemmer, mens brorparten av bidragene sanket i snitt nærmere 50 stemmer.

Hver uke i 6 uker ble det lagt ut en "ukeskonkurranse", der tema var Norgesaktuelt. "Kon-Tiki" konkurransen ble den mest populære, med nærmere 150 modeller. Mange deltok i flere ukeskonkurranser, som bidro til å holde momentet oppe frem til kåringen av selve hovedkonkurransen.

Nærmere 15 000 besøkende på feiringen i Telenor Arena, der flere 1000 modeller ble plassert på Norgeskartet. Dessverre ikke talt opp endelig antall..

PR effekt: 4 TV innslag, 7 radiostasjoner og 44 aviser, nettaviser og blogger dekket tiltaket og arrangementet.

Andre involverte

Team AD: Henrik Sæther/Freddy Blomberg
Tekstforfatter: Henrik Hagelsteen
Senior digitalrådgiver: Charlotte Dahll Brecke
Prosjektleder: Anita Engen Hjelset
Senior formgiver: Inge Fosseie
Senior designere: Andrzej Kryszpiniuk/Anders Drage
Utvikler: Mathias Bergersen/Ronny Boysen
Planner/medierådgiver: Pål Drage

Ansvarlig fra LEGO: Anders Aanestad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012