Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image

The Live Tile Experiment

Mål

Windows 8 ble lansert 26. oktober. Microsoft USA utviklet materiell til den globale lanseringen, og i tillegg fikk de lokale kontorene mulighet til å utarbeide materiell til bruk i sitt marked, da en liten del av totalbudsjettet ble avholdt til aktiviteter i sosiale medier.

Microsoft Norge utfordret oss til å utvikle en kampanje som skulle fungere som et samtalegrunnlag på nett, samtidig som aktiviteten skulle fremstille Microsoft som “norskere” enn måten Microsoft fremstår i globalt utviklet markedsmateriell.

Video

Beskrivelse

Løsningen ble en viralfilm skutt på Majorstua i Oslo. Filmen dramatiserer en av nøkkelfunksjonene i Windows 8; Live Tiles. En Live Tile gir brukeren av Windows en “preview” av innholdet i app´en den representerer. Datarock og deres Catcher in the Rye gir forbipasserende en opplevelse de sent vil glemme.

Nordmenn er vant til å se viralfilmer fra USA med millioner av treff. Og for en global merkevare som Microsoft ville vi gjøre en aktivitet som man ikke ville forvente å se i Norge. Den skulle oppleves som internasjonal, men som uventet er i en helnorsk situasjon. Vi ville gi målgruppen en stolthetsfølelse rundt tanken om at dette ikke skjedde i USA, men i vårt kjære hjemland.

Effekt

Filmen har i dag ca 770.000 views på YouTube. Og med mer enn 4700 likes har den det samme view/like forholdet som Rihanna´s Diamonds og Psy´s Gangnam Style. Stuntet har fått mye omtale i både nasjonal og internsjonal presse, samtidig har Twitter og Facebook fungert som spredningskanal med flere tusen retweets/shares. Et Googlesøk på “the live tile experiement” ga 0 treff før vi igangsatte kampanjen, nå får man 270.000 treff.

Juryens begrunnelse

En eksperimentell femteplass til Microsoft og McCann.

Når Windows 8 ble lansert i 2012, fikk hvert lokale marked en mulighet til å utarbeide materiell til sitt bruk – dette som et tillegg til det globale materiellet utviklet av Microsoft USA. Microsoft Norge hadde gitt McCann Oslo en utfordring i å lage en aktivetet som skulle fungere som et samtalegrunnlag på nett, men samtidig skulle fremstille Microsoft som “norskere” enn måten Microsoft fremstår i det globalt utviklet markeds materiellet. Løsningen ble en viralfilm skutt på Majorstua i Oslo.

“Fett laget, veldig bra regi, kult og fantastisk castet” er noen av glad-glossene som ble nevnt under juryeringen. Den er veldig unorskt samt relevant måte å gjøre kommunikasjon på for Windows 8 i det norske markedet. Som viralfilm synes juryen dette stuntet var veldig fint og oppnådd en god effekt, som igjen har gitt veldig god spredning.

“Gøy å se at en norskprodusert film gjør det så bra også i utlandet. Garantert en film som vil få deg til å utforske Windows 8 grundigere” avslutter juryleder Jan Finnesand.

Andre involverte

McCann Oslo:
Frank Undheim
Jørgen Gjærum
Marius Zachariasen
Mari Lund
Merete Hildonen
Beril Holte Rasmussen

Mediafront:
Pål Dobloug
Christian Aune
Camilla Drake Raanaas

Motion Blur:
Hallvar Witzø
Bruno Kvae
Espen Horn

IUM:
Simen Kjær

PR-Operatørene:
Petter Gjelsnes

Microsoft:
Silje Thoresen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012