Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

TINE isTe - offisiell sponsor av tørste øyeblikk - Værkampanje

Mål

Lage en merkevarebyggende plattform for TINE isTe som befestet at TINE isTe er offisiell sponsor av tørste øyeblikk og den aller beste tørstelukkeren (med mange varianter og smaker) på fine sommer dager. Vi ønsket at TINE isTe skulle "eie" tørstefølelsen som kommer grunnet fine sommertemperaturer.

Befeste TINE isTe som en solid aktør i smådrikkesegmentet (definert som drikke under 0.75 liter), øke markedsandelen til TINE isTe og veksten i kategorien iste.

Video

Beskrivelse

Det vi nordmenn snakker mest om er været, spesielt i sommermånedene. Vi ønsket derfor å lage en kampanje hvor været skulle avgjøre når det norske folket skulle bli sponset med TINE isTe. Fin sommertemperaturer fører til at folk blir varme. Varme kropper blir tørste, og i tillegg er det en del sommeraktiviteter som fører til ytterligere tørsthet.

Vi bygget en tjeneste som sjekket YR.no sin værmelding i forhold til temperaturer og i henhold til hvert fylke i Norge. Vi laget både en Facebook side/app og en mobil nettside hvor man etter å ha valgt fylke kunne gå inn hver dag for å se om temperaturen var høy nok til å bli sponset med TINE isTe. Temperaturen ble justert i forhold til værsituasjonen. Hvis siden viste JA kunne man taste inn telefonnummer, og de 2 - 300 første ble sponset med gratis isTe ved at de fikk en kupong på mobilen som de kunne løse inn på Narvesen eller 7-eleven. Denne løsningen la opp til at folk hver dag kunne gå inn for å se om de kunne bli sponset med TINE isTe.

I slutten av perioden laget vi 2 store isblokker fylt med TINE isTe sparkling som vi plasserte ut på Aker Brygge og Sentralbanestasjonen på en varm sommerdag. Dette førte til stor interensse og kreative måter å få tak i en iste å leske seg meg i varmen.

Effekt

Kampanjen har testet langt over gjennomsnitt på både oppmerksomhet og liking, og både salg og markedsandel har økt betraktelig i perioden:

Markedsandel: 9 %
Øning i iste kategori drevet av TINE isTe: 12%

Facebook siden:
Totalt antall besøk i perioden (2 måneder): 197.000
Totalt antall unike besøk: 97.800
Økning av antall likes: 400%

Vi brukte primært bannere som inndragning på Facebook. De plasserte vi primært på Spotify og på pent.no i hele juli.

Juryens begrunnelse

Slukket tørsten med fjerdeplass for Desember måned.

Lemonade hadde fått i oppagve å lage en merkevarebyggende plattform for TINE isTe, som befestet at ikke bare er TINE isTe den offisiell sponsor av tørste øyeblikk, men også den aller beste tørsteslukkeren.

En søt, liten og sjarmende idee som juryen tror faller i smak hos målgruppen. Utførelsen er fin, happy og har en sommerlig følelse. Isblokkene var kanskje den fineste delen av kampanjen synes enkelte i juryen, som også synes appen hadde en enkel og sjarmerendes effekt.

“Med tanke på at Iste er en veldig bra tørstedrikk føler juryen at de her har oppnådd et fint reslutat, og dette bygger merkevaren Tine iste ganske så fint” oppsummerer juryleder Jan Finnesand.

Andre involverte

Konsulent: Ellen M Fougner
Tekstforfatter: Hans Christian Grønn
AD: Marit RUI
Kreatører: Mats Andre Kristiansen, Andreas Skaranger, Ida Johnsen (Lemonade)
Prosjektleder: Martine Bougaran/Nina Gilhoff

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012