Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Dusørjakten

Mål

DNBs sparekonsept med Clooney og Julie har vært en suksess. Vår oppgave var å lage en nettaktivitet som gjorde historien om at “Noen har flaks ...” lengre og større. Vi ville la deltakerne oppleve påstanden vår: Noen har flaks her i livet, for alle oss andre er det kanskje lurt å spare litt.

Video

Beskrivelse

Vi lagde en interaktiv skattejakt basert på et enkelt prinsipp: en film som blir lengre jo flere som ser den.

Sånn fungerte det:

Et nytt kapittel ble låst opp når et gitt antall mennesker hadde sett det forrige. Hvert kapittel – 26 til sammen – viste tyvenes flukt mot nedgravingsstedet, og inneholdt delkonkurranser og stedsavslørende hint.

Ved å gjette skattens endelige plassering på et kart var du med i konkurransen. Bommet du – og mest sannsynlig gjorde du det - fikk du tilbud på Superspar, en alternativ vei til rikdom.

Kampanjen hadde egen etterforsker på P4, og gav deg ekstra hint i sosiale medier. På DNBs facebookside ble ekstramateriell sluppet med jevne mellomrom, som f.eks. overvåkingsbilder fra bensinstasjoner.

Effekt

535 172 besøk (på 10 dager)
414 000 deltok i Dusørjakten.

Noen har flaks-kampanjen som helhet bidro til at 400 000 nordmenn opprettet spareavtale i 2012. Nesten 200 000 av disse ble opprettet i perioden under og etter Dusørjakten.

Mediemiks:
Egen etterforsker i redaksjonell tid på P4 - spillt av Bjørn Sundkvist
Dynamiske bannere på VG som fulgte historiens utvikling og varslet om nye episoder.
Reklamefilm på TV2

Juryens begrunnelse

Den første filmen som blir lengre jo flere som ser den. Kampanjen var det digitale uttaket av høstens Clooney-kampanje og har bidratt til at banken solgte mer enn 400.000 spareavtaler i 2012.

- En ekstremt bra produksjon, uttaler juryen. – Skattejakt-prinsippet er jo ikke nytt i seg selv, men med en OK nettside og resultater som forventet av en stor annonsør holder til en 2. plass.

Andre involverte

Sebastian Prestø og Anders Holm (tekstforfattere)

Martin Klausen (AD og design)

Knut Bjørgen og Monika Augustsson (konsulenter)

Lisa Canneaux og Kristin Berge Jahr (prosjektledere)

Alex Pope og Marius Nohr (utviklere)

Fra Fantefilm
Andreas Lisberg, Elle-beth Lønnestad og Audun Wittenberg

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012