Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

Hvor langt er du villig til å gå for lappen?

Mål

Wright Trafikkskole er en av mange kjøreskoler i et marked uten dominerende aktører. Det er et marked som i hovedsak består av små familiebedrifter med lokal tilhørighet. Posisjonen som markedsleder er ledig og med 23 skoler spredd utover hele Norge ville Wright gå for denne. Vi ville gjøre Wright Trafikkskole til det naturlige valget. På en rimelig måte.

Samtidig var det et uttalt mål å styrke Wrights posisjon i sosiale medier, og da spesielt på Facebook. Slik at dialogen opprettholdes og Wright fortsatt er aktuelle den dagen valget om kjøreskole skal tas.

Video

Beskrivelse

Fortsatt er det slik at ungdom velger kjøreskole basert på venners anbefalinger – eller rett og slett går for den nærmeste. Vi ville flytte Wright lengst frem i målgruppas bevissthet ved å flytte kommunikasjonen fra hjemmesnekrede reklamefilmer og plakater, til ungdommens hjemmebane - internettet.

Ungdom i dag bruker mye tid på nett. Gjerne formålsløst, på jakt etter enkel underholdning. Samtidig er lappen en dyr investering. Spesielt for skoleungdom, som fortsatt bor hjemme. Så vi lurte på hvor mye formålsløs tid de var villige til å bruke på nettet, for å vinne lappen.

Derfor utviklet vi nettspillet «Hvor langt er du villig til å gå for lappen?». Hvor det eneste du skulle gjøre var å... gå. Og den som gikk lengst vant lappen. Men for at ungdommen ikke skulle legge en stein på tastaturet og stikke på klubben, la vi inn enkle hindringer i form av eksploderende bananskall. Også krydra vi spillopplevelsen med UFO´er, flyvende griser, batman og selvfølgelig reklameboards fra Wright med tips, hint og vitser.

I tillegg endret vi Facebookdialogen. Fra bilder av uteksaminerte studenter og informasjon om nye lastebiler handlet innholdet nå mer om spillet. Med jevnlige oppdateringer, tips, utfordringer og annen relevant informasjon og underholdning.

Effekt

Ungdommen gikk og gikk. Til sammen spilte 58 133 personer i 326 160 minutter. Eller 227 dager om du vil. Vinneren gikk i 26 timer og 19 minutter. For å komme på topp-ti lista måtte du spille i 18 timer og 51 minutter, topp-100 krevde at du satt i minst fem timer. Og selv om spillet offisielt er avsluttet, har flere hundre fortsatt å spille i måneden som har gått.

Før kampanjen startet hadde den mest populære kjøreskolen på Facebook rett i overkant av 300 likes (en kjøreskole Wright selv trakk frem som et FB-parameter). Ikke bare passerte Wright denne i løpet av kampanjeperioden, de er nå nesten ti ganger så store og har økt sin egen fanbase med over 1100%. Facebooksiden har gått fra å være en kanal for og av kjørelærere, til et sted ungdommen kan engasjere seg.

Dessuten satte kampanjen uoffisiell norsk rekord på Spotify da 14 377 unike visninger resulterte i 3490 unike klikk – en unik CTR på 24,27%. Hør radiospotten her: http://stumtjener.no/vinnlappen/wright_spotify.wav

Juryens begrunnelse

En utradisjonell løsning for en utradisjonell annonsør stikker av med årets første Sølvtagg. Med innsikten om at ungdom bruker mye tid på å formålsløst vandre rundt på internett lagde de, sammen med Anorak, et spill der det eneste du skal gjøre er å … gå.

Juryen imponeres av hvordan en forholdsvis liten annonsør har aktivert veldig mange mennesker med en veldig enkel idé. Det har sjelden vært så gøy å gjøre noe så vanvittig monotont.

«Banalt? Ja. Enkelt? Definitivt. Smått genialt? Så absolutt», konkluderer juryen.

Andre involverte

Anorak:
Kreatører: Jens Bjørklund og Kasper Amundsen Tuvnes
Kreativt ansvarlig: Anders Gudmundstuen
Konsulent: Torgeir Vierdal
Prosjektleder: Ina Egelandsdal

Andre involverte:
Grafisk Design / Illustrasjon: Jon Arne Berg
Programmering: Eyeball Interactive

Ansvarlig hos kunde: Kenneth Eliassen

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012