Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

#verdtåforsvare

Mål

Den viktigste grunnen til å etablere konseptet "For alt vi har. Og alt vi er." var å bekjempe likegyldighet til Forsvaret i det norske samfunn.

Forsvarets rolle var utydelig. Det var for mange som tenkte: Dette angår ikke meg.

Årets digitale kampanje følger opp den jobben som ble startet i 2010 - av Ernö.

For å gjøre Forsvaret enda viktigere i et nasjonalt perspektiv, må vi gjøre det viktig for oss som enkeltmennesker. Kommunikasjonens – og denne kampanjens hovedmål – er derfor å relatere Forsvaret til de verdiene som betyr mest for oss, som individer og nasjon.

Kampanjen inviterer til en refleksjon rundt alt vi har, og hvilke verdier som er verdt å ta vare på. Gjennom den digitale kampanjen inviteres alle til å svare med sine egne ord og bilder på de spørsmålene som stilles.

I tillegg var det viktig å bygge en intern stolthet blant alle som jobber i Forsvaret, og aktualisere Forsvaret som en viktig og attraktiv utdannings- og arbeidsplass.

Det digitale landingsrommet skal få flere til å velge en utdanning eller søke jobb i Forsvaret, og fortelle om det samfunnsoppdraget Forsvaret har på vegne av oss alle.

Dette gjøres i stor grad gjennom å presentere informasjonen gjennom filmer og møter med menneskene i Forsvaret.

Video

Beskrivelse

Med hashtaggen #verdtåforsvare ga vi publikum en enkel måte å engasjere seg på. Og Forsvaret ble umiddelbart etter lansering synlige direkte i dialogen på Twitter og Instagram.

Publikum kunne dermed delta i kampanjen direkte fra sin mobile enhet uten å måtte oppsøke kampanjesiden.

På kampanjesiden laget vi et eget område som løpende samler og viser alle bidragene merket #verdtåforsvare.

Fra kampanjesiden kan alle kommentere, dele og like enkelte bidrag, uten selv å bruke Twitter, Instagram eller Facebook.

Ved å ta eierskap til “verdtåforsvare” får Forsvaret mange ulike svar på spørsmålene kampanjen stiller. Gjennom å invitere til dialog og engasjement, demonstrerer den digitale kampanjen at friheten til trygt å kunne vise hva man mener, er en av våre felles verdier - som det er lett å ta for gitt.

Kampanjen er langsiktig, men har allerede skapt et bredt engasjement, og den viser at sosiale kanaler også kan brukes til å skape refleksjon rundt store og viktige spørsmål.

Effekt

Noen resultater så langt (etter fem uker).

135.000 avspillinger av de ni filmene laget for kampanjen.
52.000 unike besøkende, mer enn 3,50 min besøkstid.
Mer enn 2000 bidrag på twitter og Instagram.
Beregnet viral reach Twitter: 140.000
Beregnet viral reach Instagram: 170.000


Facebook-pagepost med film (newsfeed og sponsored stories):
Rekkevidde: 338 558, CTR: 9,73%
Facebook-pagepost uten film (newsfeed og sponsored stories):
Rekkevidde: 139 496, CTR: 4,45%

Juryens begrunnelse

Det digitale uttaket av Forsvarets storstilte kampanje "For alt vi har. Og alt vi er" tar månedens 2. plass. Filmen spør hva som er det beste med landet vårt, nettkampanjen lar folk svare. Ved å bruke #verdtåforsvare på instagram og twitter har Hyper laget en kampanje som juryen mener gjør en fin jobb for det norske forsvaret. - Nettkampanjen fyller et bejublet konsept med positivt folkelighet. Det er godt gjort å vekke sympati og forståelse for en organisasjon som historisk forbindes med helt andre ting enn varme og hygge, sier juryleder Anders Holm. Nettsiden får skryt for enkelhet og god design.

Andre involverte

Lars-Petter Windelstad Kjos
Fred Hauge
Jonas Helgeneset
Are Sundnes
John-Terje Sirevåg
Espen Høgbakk
Tim Kurvers
Katarina Jonsson
Marcus Kjeldsen
Jørgen van Santen
Frank Nystuen
Morten Fossøy

Lemonade ved Mats André Kristiansen og Ida Johnsen

NB! Konseptet "For alt vi har. Og alt vi er.", og årets film er laget av Ernö.

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012