Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image

Kaffekontrolløren

Mål

Det er ikke mange som vet at 7-Eleven sin Caffé Rosso i sin tid ble utviklet av verdens beste barista, Tim Wendelboe. Fordi 7-Eleven ikke har lov til å fortelle om det. Samtidig har Deli de Luca og Narvesen satset hardt på kaffe, slik at konkurransen i kioskmarkedet er sterkere enn noen gang. Salget av Caffè Rosso har derfor vært sterkt nedadgående de siste årene. Vår oppgave var ganske enkelt å sørge for at det gikk opp igjen.

Video

Beskrivelse

Først fikk vi MMI til å gjøre en stor blindtest, hvor vi satt Caffé Rosso opp mot sort kaffe fra Stockfleths og Kaffebrenneriet. Men selv om vi overraskende nok ble best i test var problemet på langt nær løst. Vi fant nemlig ut at 7-Eleven hadde et enda større problem; De leverte ujevn kvalitet fra kiosk til kiosk. Kaffemaskinene ble ikke vasket eller justert ofte nok og bønnene ble liggende for lenge til de mistet all smak. Sagt på en annen måte; De ansatte tok ikke kaffen på alvor! Noe som førte til at den fra tid til annen smakte dårlig.

Så for å øke salget av kaffe, måtte vi få de ansatte å skjerpe seg. Og for å tvinge dem til å holde kvaliteten oppe, inviterte vi alle i hele Norge til å bli Mystery Shoppers.

Løsningen ble ”Kaffekontrolløren”, en app som nå gjør det mulig for kundene å si akkurat hva de mener om hver eneste kopp kaffe de kjøper. Enten den er god eller dårlig. Ikke minst belønner vi kundene for å gjøre det, ved å gi dem én gratis kaffe for hver femte kopp man anmelder. Alle anmeldelsene blir publisert fortløpende, enten de er gode eller dårlige. (De ble også livestreamet i bannere i kampanjeperioden). Slik kan kundene, men også butikksjefer, til en hver tid se hvilken kiosk som serverer den beste, men også den verste kaffen.

Effekt

Resultater etter 2 uker:

- 10.000 nye nedlastinger. (De hadde ca. 40.000 brukere i mnd av 7-Eleven appen fra før, og derfor var det også et krav fra kunden at Kaffekontrolløren måtte bygges inn i den eksisterende appen)
- Over 7000 anmeldelser, med et snitt på 4,4 (skala 1-5)
- Enorm entusiasme internt, hvor det allerede har vist seg å bli stor konkurranse mellom de forskjellige kioskene om hvem som er best.
- Men viktigst av alt: Sammenliknet med samme periode i fjor har kaffesalget hatt en økning på 25,7%.

Juryens begrunnelse

Kaffekontrolløren gir forbrukerne mulighet til å rangere kvaliteten på hver eneste kopp kaffe på sin lokale 7-Eleven, som takk får kontrollørene hver femte kopp gratis. Informasjonen ble offentliggjort i appen, i kiosken og på nettet i bannere og på kampanjesider.

Juryen lar seg begeistre over denne smarte og gjennomførte kampanjen. Ikke bare ser alle flatene veldig bra ut, og bryter med det tradisjonelle, støyende visuelle språket man ofte ser i kategorien, men det er også en rekke smarte drivere og forskjellige målsettinger som det leveres godt på. Kundene får opplevelsen av at 7-Eleven er fokuserte på å holde god kvalitet på sin kaffe og at de ønsker tilbakemeldinger. Kundene blir også presentert for en rekke argumenter og historier underveis som understøtter dette. I tillegg er det inkorporert et "lojalitesprogram" med hver femte kopp gratis, som er passe diskré presentert som en "belønning" heller enn enda et klippekort for gratis kaffe.

Videre tror juryen at kampanjen har hatt god effekt også internt hos 7-Eleven, både som initiativ for å heve sin egen kvalitet, men også rett og slett som en bevisstgjøring på rengjøring, vedlikehold og salget av kaffe. Videre er det fint å se en såpass stor aktør som 7-Eleven "innrømme" utfordringer med ett av sine produkter. - Ærlighet varer kanskje ikke alltid lengst i all typer kommunikasjon, men dette er etter juryens mening ett slikt tilfelle, uttaler juryleder Christian Westerberg Thoresen, som gjorde midlertidig comeback som juryleder denne måneden.

Når i tillegg resultatene for kampanjen fremstår som veldig gode, er det ikke mange feil å finne. Nok et eksempel på en renskåret og enkel idé som er forvaltet grundig og gjennomført i forskjellige flater som spiller godt på sine egne premisser, og som da samlet sett får en bred og sterk gjennomslagskraft.

Teamet

Andre involverte

Grafisk Design Profil: Bespoke
Utvikling og design av app: Apphuset
Backend: Liquid Barcodes
Animasjonsfilm: Animasjonsdepartementet
Prosjektledelse: Kristina Schaatun, Isobar
Bannere, QR, og nettside: Notch
Konsulent: Eldar Skylstad

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012