Fristen for innsending er utgått.

Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image
Slideshow image

"Sjokk, såpe eller laser" – hva er fasiten?

Mål

Norges Kreative Fagskole har i flere år kommunisert «kreativitet kan læres». Vårt utgangspunkt var derfor å gi potensielle søkere en liten smakebit av hva det vil si å ta en utdannelse på NKF. Vise lekenheten en kreativ utdannelse byr på og at NKF tar kreativitet på alvor. Det er DU som sitter på det kreative produktet og hos NKF finnes det alltid mange veier til målet.

Men det er ikke til å stikke under en stol at NKF trenger å bygge kredibilitet som en kreativ skole. Både hos målgruppa, men også i bransjen. Tidligere har de selv snakket om hvor kreative de er, nå ville vi at andre skulle si det samme. Dermed ble det viktig at kampanjen ikke bare ble godt mottatt i målgruppa, men også omfavnet og annerkjent i de riktige bransjefora.

Beskrivelse

«Sjokk, såpe eller laser - Hva er fasiten?» er en kampanjeside hvor du kan være kreativ gjennom tegning, tekst og musikk – før svarene dine til slutt blir en del av en tegnefilm.

Det er laget mange digitale kampanjesider hvor brukeren blir en del av løsningen. Noen få bra, mange mindre heldige. Vi lot oss inspirere av de beste og ville samtidig forsøke å overraske og underholde brukeren gjennom innpakning og gjennomføring. For målgruppa er kresen. De har sett alt før og er ekstremt utålmodige. Derfor var det viktig at sluttresultatet ikke helt og holdent var avhengig av brukerens innsats, men at opplevelsen skulle være positiv selv hvis du valgte å klikke deg kjapt gjennom alle oppgavene. En tidligere NKF-student står bak illustrasjonene, noe som var viktig for NKF.

Effekt

NKF ligger bedre an enn tidligere år og hittil har de satt søkerrekord. Når det gjelder unike besøk har vi allerede passert 80 000, fra over 100 land. Gjennomsnittlig tid brukt på siden er nesten fem minutter og 75% av besøkene kommer fra omtale i sosiale medier og internasjonale reklame-, design- og markedsføringsblogger. NKF har til og med motatt en studiesøknad fra Tanzania – og 22. mars ble siden kåret til SOTD av FWA.

Juryens begrunnelse

Tett opptill tredjeplassen finner vi kampanjen Sjokk, såpe eller laser for Norges Kreative Fagskole av Anorak og Good Morning. Kampanjen bærer preg av meget godt håndverk på det visuelle, med fine, morsomme illustrasjoner og elementer i en tøff og kreativ "old-school Disney" stil. Tidsriktig musikk og gode resultater trekker ytterligere opp, alt i alt en pent gjennomført liten sak, oppsummerer juryen.

Andre involverte

Anorak:
Kreatører: Jens Bjørklund, Kasper A. Tuvnes, Ingar H. Steinholt og Gaute W. Skåre
Kreativ Leder: Anders Gudmundstuen
Prosjektleder: Ina Egelandsdal
Rådgiver: Nicklas Bohman

Andre involverte:
Illustrasjon: UglyLogo
Ansvarlig hos kunde: Annelise Kiønig (markedsdirektør) og Svein Meek (prosjektleder visuell kommunikasjon)

INMA (IAB-Norge) © 2006 - 2012